Arbeidsliv

De yngste studentene bytter oftest utdanning, og halvparten av byttene skjer i løpet av det første studieåret.

Hver femte student bytter utdanning

Én av fem studenter bytter til en annen utdanning i løpet av studiene. Studiebytter fører til at det tar lengre tid å komme ut i arbeidslivet.

Publisert Sist oppdatert

Blant studentene som begynte på en gradsutdanning ved universitet eller høyskole i 2012, byttet 20 prosent til en ny utdanning, viser rapporten «Frafall og bytter i universitets- og høgskoleutdanning» fra Statistisk sentralbyrå (SSB).

Halvparten av studentene som byttet, endret både studieprogram og lærested. Den andre halvparten endret bare studieprogram, viser rapporten. Den følger studentkullet som begynte på en gradsutdanning i 2012.

Halvparten fullfører etter et bytte

Bytter av studium fører til at det tar lengre tid før en student er ferdig utdannet og kan ta del i arbeidslivet. Bytter har likevel mindre konsekvenser enn frafall, fordi studentene kan bytte til en utdanning de finner mer interessant. Det kan øke sjansen for å fullføre, påpeker SSB.

Blant studentene som byttet, klarte 52 prosent å fullføre utdanningen de byttet til. Dette er noe lavere enn snittet på 55 prosent for alle som begynte å studere i 2012.

Når man bytter lærested må man ofte flytte, bygge nye relasjoner, samt tilpasse seg andre rutiner.

– En forklaring kan være at studentene bytter av ulike grunner. Mens noen har funnet en ny utdanning som interesserer dem, kan noen bytte utdanning i mangel på motivasjon eller fordi de har vanskeligheter med å tilpasse seg studiehverdagen, sier Sophia Mai Andresen, en av forfatterne bak rapporten, i en omtale av rapporten på SSBs nettsider.

Studentene som bare byttet studieprogram, fullførte oftere enn studentene som også byttet lærested.

– Når man bytter lærested må man ofte flytte, bygge nye relasjoner, samt tilpasse seg andre rutiner. Å bytte lærested er altså mer opprivende for studentene og kan tenkes å påvirke studiekapasiteten og også evnen til å fullføre, sier Andresen.

Fleksibelt system

– Den høye andelen som bytter til en ny universitets- og høgskoleutdanning gjenspeiler fleksibiliteten i det norske utdanningssystemet. Studenter kan bytte utdanning uten store økonomiske konsekvenser, og det er gode muligheter for å ta med seg studiepoeng over i en ny utdanning, påpeker Andresen.

Studentene som bytter utdanning, er en svært sammensatt gruppe. Den består både av de typisk ressurssterke studentene og de mindre ressurssterke.

Yngre studenter bytter oftere

Jo eldre studentene var, jo lavere andel byttet til et nytt studieprogram eller lærested.

24 prosent av studentene som var yngre enn 22 år, gjorde et bytte. Blant studentene som var eldre enn 30 år, gjaldt dette kun 8 prosent.

Mens de to yngste aldersgruppene hadde like andeler som byttet studieprogram som lærested, var det blant de eldre studentene størst andel som bare byttet studieprogram.

– Dette kan trolig forklares med studentenes livssituasjon. De eldre studentene er ofte mer etablerte, mens de yngre studentene i større grad er villige til å flytte på seg og bytte lærested, sier Andresen.

Bytter tidlig i studieløpet

Over halvparten av studentene som byttet, gjorde dette i løpet av første studieår. Blant dem som byttet lærested, hadde 64 prosent gjennomført byttet i løpet av første studieår. Samme andel er på 50 prosent blant dem som kun byttet studieprogram.

Det store flertallet av studentene som byttet, gjorde dette i løpet av de tre første studieårene. I løpet av tre år hadde 90 prosent av byttene skjedd.

Powered by Labrador CMS