Arbeidsliv

Bruk både eget og ansattes nettverk for å finne jobbkandidater, råder stillingsannonse-bedriften Manifesto.

Rekrutteringstips: Gjør deg lekker

Hvordan kan din virksomhet lykkes med rekruttering? Her er noen eksperttips.

Publisert Sist oppdatert

Stillingsannonsebedriften Manifesto forteller på sine hjemmesider hvordan du gjør deg attraktiv som bedrift, og hvordan du kan gå frem for å finne de rette kandidatene. Personaldirektøren ved NCC i Sverige, Mats Petterson, fokuserer på hva du kan gjøre internt i bedriften for å lykkes bedre med rekrutteringen.

Les også: Er dine rekrutteringstester sertifiserte?

Manifesto skriver at rekruttering av riktig kompetanse til rett tid er helt avgjørende for en virksomhets konkurranseevne. Her er noen av bedriftens rekrutteringsråd:

  • Vær tilgjengelig
    Sørg for at en eller flere dedikerte kontaktpersoner er informerte, oppdaterte og tilgjengelige når en stilling lyses ut. Kandidater, som i utgangspunktet er motiverte og interesserte i stillingen, må ikke falle av fordi de kontaktpersonene ikke svarer på telefonen, eller følger opp som avtalt, på henvendelser. At personen på sentralbordet er en av virksomhetens viktigste er du sikkert allerede klar over.
  • Bruk ditt nettverk
    Den viktigste nettverksjobben gjør du før du står i en rekrutteringssituasjon. Hold kontakten med dine gamle studievenner, kolleger og andre ressurspersoner du møter på din vei. I stedet for å prate om været kan du jo spørre om hvordan det går på jobben, eller om din kontakt har møtt noen spennende mennesker i det siste som du bør knytte kontakt med?
  • Bruk ansattes nettverk
    Bruk også dine ansattes nettverk når du rekrutterer. Oppfordre til å videresende/dele annonseteksten, og tenk gjerne over om du ønsker å benytte en «finnerlønn» for tips som fører til ansettelse utover prøvetiden. Mange har brukt tipshonorar med hell.
  • Vær synlig og profesjonell
    Google-søk benyttes av 1,6 millioner nordmenn hver dag – og ofte flere ganger om dagen. Det meste av det du ytrer digitalt offentlig i bloggposter, leserinnlegg, diskusjonsgrupper indekseres av Google og når derved mange som søker en løsning på et problem eller et nøytralt kjøpsråd. Ved å fremstå som en ressursperson blir du en mange kan tenke seg å jobbe sammen med. Noe av det første en jobbkandidat gjør er å Google/sjekke sin kommende kollega/sjef på ulike flater – ikke minst på LinkedIn. Det er en selvfølge at du og dine kolleger har LinkedIn-profiler som er oppdaterte og presentable. Bruk gode og nøytrale profilbilder med hode/skuldre.

Oppfatning, verdier og tilbud

NCCs personaldirektør Mats Petterson er kåret til årets Human Resource-sjef i Sverige. I det svenske magasinet Chef deler han gode råd for rekruttering. Her er tre av hans tips som utfyller Manifestos rekrutteringsråd:

  • Finn ut hvordan foretaket oppfattes som arbeidsgiver internt.
    Bildet du går ut med når du søker nye medarbeidere må stemme overens med det bildet de nåværende ansatte har av bedriften, mener Pettersson. Ellers kommer budskapet ditt til å bli gjennomskuet ganske kjapt.
  • Foretakets verdier styrer organisasjonen.
    Folk vil gjerne være stolte av arbeidsplassen sin. Hos NCC (Pettersons arbeidsplass, red.anm.) jobber de jevnlig med verdier, herunder ærlighet, respekt og tillit.
  • Spiss tilbudet.
    Medarbeiderne skal føle at de har mulighet til å utvikle seg ut fra personlige forutsetninger og kompetanse, mener Petterson. Han er også opptatt av å tilby en markedsmessig lønn og andre goder, herunder utvidet fleksitid og foreldrepermisjon.
Powered by Labrador CMS