Arbeidsliv

Slik bremser du karrieren på sosiale medier

Akkurat som du sikkert sjekker ut eventuelle arbeidsgivere på Facebook, LinkedIn og Twitter, er sannsynligheten stor for at en kommende sjef gjør det samme med deg. Drømmejobben kan glippe hvis bruker sosiale medier feil.

Publisert Sist oppdatert

Trenden med at arbeidsgivere søker opp kandidater på plattformer som LinkedIn og andre sosiale medier, vokser, og undersøkelser i USA viser at arbeidssøkeres nærvær på sosiale medier blir et stadig viktigere sjekkpunkt for rekrutterere og mulige arbeidsgivere, skriver den svenske nettavisen Chef. I dag forventes det at voksne mennesker er til stede på sosiale medier.

De tre mest alvorlige SoMe-tabbenene

Så hvordan skal opptre da? Og kanskje viktigere: Hvordan skal du ikke oppføre deg på sosiale medier? Fast Company mener å ha identifisert de tre verste SoMe-tabbene du kan begå hvis det er ny jobb du er ute etter. Følgende gir minus i boka hos arbeidsgiverne, mener Fast å vite:

1. Du er for privat

Å ikke være søkbar eller ikke finnes på sosiale medier i det hele tatt kan gi inntrykk av at du enten har noe å skjule – eller at du ikke har noe å melde. Det forventes faktisk en viss tilstedeværelse på sosiale medier i dag.

Det du bør gjøre: Du bør skille mellom det du deler privat, som kun er rettet mot familie og venner, og det du viser åpent for alle. Du kan for eksempel bruke innstillingene på Facebook for å skille ut mottakere for ulike oppdateringer og du kan vurdere å ha to Twitter-kontoer.

2. Du har mange, men irrelevante følgere

Unngå å kjøpe følgere eller å følge tusenvis på måfå bare for å kapre folk som følger deg tilbake. Det er ikke så nøy med hvor mange som følgere det – hvem som følger, er viktigere, mener Fast Company.

Det du bør gjøre: Følg personer og virksomheter som er relevante for deg med hensyn til yrke, fag og interesser. Vær gjerne aktiv med kommentarer delinger, men husk å holde en saklig og profesjonell tone.

3. Du er inaktiv

Det holder ikke å opprette en konto eller tre. Ved å være aktiv, viser du at du er engasjert og at du bryr deg om ditt nettverk.

Det du bør gjøre: Retweet, kommenter og del når du kommer over noe du mener er relevant, viktig, smart eller morsomt. Men du trenger ikke "bo" på sosiale medier. Noen ganger i uken holder.

Så er det selvsagt ikke særlig smart å legge ut bilder av fyll og fanteri, rasistiske eller sexistiske kommentarer eller på annen måte risikere å bli oppfattet som et nettroll. Men en viss aktivitet på sosiale medier forventer faktisk dagens arbeidsgivere at du har.

Powered by Labrador CMS