Arbeidsliv

Fjord-Norge kunne vise til en liten oppgang i fjor, men samlet flater reiselivsmarkedet i Norge ut.

Svenskene og danskene svikter reiselivs-Norge

Etter flere år med rekorder flatet turiststrømmen ut i 2017.

Publisert Sist oppdatert

Alt tyder på nullvekst i den norske reiselivsbransjen sammenlignet med 2016, ifølge Innovasjon Norge.

De viser til tall basert på SSBs overnattingsstatistikk, samt en sammenstilling av bestillinger via store bookingtjenester og aktivitet på sosiale medier. Ifølge organisasjonen kan bransjen vise til to prosent oppgang i reiser fra utlandet, og uendrede tall fra Norge i året som gikk.

– Norge er langt fra fullt, med unntak av noen få steder noen uker i året. Vi behøver flere besøkende gjennom hele året, sier reiselivsdirektør Bente Bratland Holm i Innovasjon Norge.

Viktige markeder svikter

Forventningene til fjoråret var høye ved årets inngang, etter flere rekorder siden 2014.

Det var imidlertid kun «fjord-Norge» og Nord-Norge som hadde flere kommersielle gjestedøgn enn i 2016. Med unntak av Oslo og Akershus var det tilbakegang på hele Østlandet. Også Trøndelag og Sørlandet går tilbake.

Det vises til oppgang fra de fleste internasjonale markeder. Særlig reiseglade tyskere besøker i økende grad Norge.

Men de viktige nærmarkedene Sverige, Danmark og Storbritannia svikter - særlig i vintersesongen.

– Nærmarkedene er stabile over tid, selv om de er mer følsomme for eksempelvis valutaendringer og værforhold, sier Holm, og viser til at nedgang fra Danmark og Sverige i vintersesongen sammenfalt med lite snø og en sen påske.

Samtidig ser næringen en positiv utvikling blant de som kommer langveisfra. Siden 2005 har 50 prosent av veksten fra utlandet kommet fra Asia og USA. I 2017 så USA-markedet en oppgang på 32 prosent, mens Kina økte med 20 prosent.

– Norge er et sesongbasert reisemål, hvor all veksten i 2017 kom i sommersesongen. I dag er amerikanske og kinesiske besøkende noen av de viktigste i sårbare skuldesesonger, og det er god grunn til å tro at potensialet er større. Ved å se på overnattingsdøgn til og med oktober 2017 ser man den største økningen fra USA kom i mars, september og oktober, måneder som tradisjonelt er «hard sells». Derfor er disse markedene viktige for å skape vekst hele året, sier Holm.

Ingen krise

Men selv om de seneste årenes gode utvikling nå stagnerer, er det ingen grunn til bekymring, mener Holm.

– Det har vært økning på økning de siste årene, så at det flater ut er helt normalt.

Hun innrømmer imidlertid at de seneste årenes gode resultater har oppmuntret reiselivsaktører til å gjøre større investeringer i videreutvikling. Det er for eksempel planlagt 9400 nye hotellrom her til lands de kommende årene.

– Derfor må vi fortsette å holde koken oppe for å tiltrekke flere riktige reisende hele året. Vi behøver vekst for å sikre avkastning på investeringene, sier hun.

Neste uke presenterer hovedorganisasjonen Virkes reiselivsavdeling bransjens prognoser for inneværende år, samt en befolkningsundersøkelse om nordmenns ferieplaner.

Powered by Labrador CMS