Arbeidsliv

'Noe skjedde' på julebordet. Hva er prosedyrene for håndtering av varsler.

Varsler-sak fra julebordet

«Noe skjedde» under julebordet. Hva er de grunnleggende prinsipper ved saksbehandling av en varslingssak? Juristene svarer.

Publisert Sist oppdatert

Spørsmål: Jeg er leder for en virksomhet og mottok nylig et varsel fra en av mine ansatte om en hendelse som fant sted under vårt julebord. Jeg er usikker på hvordan jeg skal håndtere denne situasjonen på en korrekt og hensynsfull måte. Kan dere gi en innføring i hvilke prinsipper som bør følges ved undersøkelsen av varselet.

Svar: Først og fremst er det fint at dere stiller spørsmål om hvordan dere på en lovmessig måte skal håndtere varsel, ettersom lovens krav til saksbehandling av varsler er lite detaljert. Grunnleggende krav til saksbehandlingen vil derfor være styrende.

Alle arbeidsplasser med minst fem ansatte skal ha rutiner for håndtering av varsler, og håndteringen skal ta utgangspunkt i disse. Dersom dere ikke har slike retningslinjer, bør det utarbeides snarlig. Arbeidstilsynets hjemmesider kan i så fall være et lurt sted å starte.

Helt overordnet må dere bygge på et prinsipp om forsvarlighet. Dette prinsippet innebærer at saksbehandlingen må ivareta de involverte på begge sider av varslingen, og dette forutsetter blant annet en rettferdig behandling. En rettferdig behandling bygger på en grundig og objektiv undersøkelse av saken, og partene i varslingssaken må gis mulighet til å uttale seg om sin versjon.

Alle arbeidsplasser med minst fem ansatte skal ha rutiner for håndtering av varsler, og håndteringen skal ta utgangspunkt i disse

Videre skal en varslingssak som utgangspunkt håndteres konfidensielt. Identiteten til den som varsler, og opplysninger i saken, skal ikke være kjent for flere enn det som er strengt nødvendig. Den det varsles om har imidlertid rett til innsyn i personopplysningene som behandles om han/henne, slik at vedkommende kan imøtegå de anklager som fremsettes på en fullstendig måte.

Når det gjelder hvem som skal behandle varselet, er det sentralt at den eller de som skal håndtere varselet er habile. Den eller de det er varslet om kan derfor ikke behandle varslingssaken. Dersom arbeidsgiver er inhabil, kan virksomheten benytte ekstern bistand.

Så snart dere har kommet til en konklusjon og avslutter undersøkelsene, er det viktig at både saken og de involverte blir fulgt opp. Herunder må dere, avhengig av hva som fremkommer under undersøkelsene, iverksette nødvendige tiltak i lys av situasjonen.

Powered by Labrador CMS