Ledelse

Unngå å miste kontroll over strategien

Merker du at det er vanskelig å holde seg til strategien dere har meislet ut? Når problemer oppstår, blir ledere ofte sittende i situasjoner der man behandler symptomer, fremfor å løse problemer.

Publisert Sist oppdatert

Derfor anbefaler ledelsesekspert Glenn Llopis i Entrepreneur at man må jobbe for at strategien til selskapet omfatter hver eneste ansatt, eksterne partner, kunde og klient. Alle disse må omfavne strategien for at den skal fungere.

Strategien skal representere en forbedring av helheten til bedriftens virksomhet.

Ifølge Llopis kan du ikke bygge og opprettholde et momentum i en organisasjon uten å være i stand til å se den neste potensielle muligheten for bedriften. Mulighetene må sys sammen, du må få muligheten til å vokse, deles og deretter sys sammen med andre muligheter. Som leder må du identifisere trusler som kan komme fra bedriften innenfor eller utenfor markedet du opererer i – og du må forstå hvordan alt dette henger sammen for dine ansatte og dine kunder.

Llopis presenterer tre tips for hvordan du kan bevare både strategisk fokus og bedriftens momentum:

Tenk strategisk:

  • Få ledere klarer dette i tilstrekkelig grad
  • Strategisk fokus innebærer en stor bredde i dine tanker om vekst
  • For å oppnå suksess må du kjenne markedet ditt, styrer stødig med basis strategien og har hele tiden et øye på konkurrentene. Slik sikrer man at man ikke mister momentumet
  • Å ha tilstrekkelig strategisk fokus betyr å være oppmerksom på mulighetene med størst potensial og å vite når man skal investere i dem

Markedet må ha de rette kundene:

  • Ofte oppnår man momentum, men ser etter en stund at kundene man har strukket seg etter ikke er i den rette målgruppen
  • Du kan risikere å få gode inntekter, men med liten lønnsomhet
  • Fokuset må være kundene som potensielt gir deg størst vekst

Bygg sterke strategiske partnersamarbeid:

  • Komplementer det bedriften din selger, og jobb med å søke nye muligheter
  • Få tak i den intellektuelle kapital som kan styrke totalverdien av virksomheten din
  • Ha som mål å utvide kunderekkevidden og søk nye distribusjonskanaler
  • Utvid merkevaren din, dersom det kan gi merverdi for din bedrifts totale virksomhet
  • En strategisk partner er ganske likt det å ha en god mentor. Det er et viktig forhold for kunnskapsdeling, erfaring og gjensidig tillit. Dette vil bedriften din tjene på, i form av å skape momentum

Kilder: Entreprenur / Glenn Llopis

Powered by Labrador CMS