Ledelse

Ny arbeidsplass: Gründer, leder og selger, Petter Erik Nyvoll, driver i dag sitt selskap Nordic Business Education fra Vietnam.

Gikk konk, flyttet virksom­heten til nettet og dro til Østen

En god selger blir ikke alltid en god leder. Det fikk gründer Peter Erik Nyvoll erfare med sitt selskap, Elevate. Fra Vietnam har han funnet vinnerformelen: på nettet.

Publisert Sist oppdatert

I dag hjelper Nyvoll andre gründere med salg og digitalmarkedsføring gjennom selskapet Nordic Business Education. Mange tror at virkemidlene han tilbyr skal gjøre dem rike, men nøkkelen til suksess ligger hos dem selv, hevder han:

– Folk kommer til meg for å lære strategier, men 80 prosent av mine kunder trenger egentlig mental trening. De trenger et push til å finne ut av hvordan de skal tørre å by på seg selv. Det hjelper ikke å lære om strategier før du har funnet ut av hvordan du skal implementere dem, sier han.

Gikk konkurs

La oss spole tiden noen år tilbake. Petter Erik Nyvoll opplevde suksess med sitt selskap Elevate, som stadig kunne tilby mer profilerte internasjonale foredragsholdere innen selvutvikling til sine events. Der solgte han billetter til foredragene til sitt stadig økende nettverk. Etterspørselen vokste, og stadig flere arbeidsoppgaver ble krevende å håndtere for Nyvoll og hans samboer, Maria Rygge. Det måtte ansettes folk. Brennkvikt. Det ble også selskapets bane.

– Som type er jeg litt utålmodig, men kreativ. Bedriften vokste for raskt, og jeg gjorde ikke en god nok jobb med rekrutteringen. Økonomi og administrasjon har aldri vært blant mine sterkeste sider, og da det kom inn folk som påsto at de var dyktige innen økonomi, ansatte jeg dem. Jeg er dyktig på salg, men rekrutterte på samme måte der. Jeg manglet også tålmodigheten til å følge dem opp og gi dem riktig opplæring. Som leder ble jeg utålmodig og nærmest forbannet på selgerne som ikke oppnådde resultatene jeg forventet, forklarer han.

– Ulike egenskaper

Nyvoll peker på at gode ledere og gode selgere ofte har mange ulike egenskaper. Det er ikke alltid at en salgssjefsstilling passer for den beste selgeren – akkurat som ikke alle gode fotballspillere blir gode trenere.

– Selgere og ledere har en del ferdigheter som ikke nødvendigvis matcher. Selv stortrives jeg som selger, men visner litt med de administrative oppgavene. Drivkraften til selgere er ofte annerledes enn det som gjør ledere gode. En toppselger har et ego som ikke nødvendigvis er en fordel i en administrativ funksjon. Det er ikke forenlig med lederjobben, der stabilitet, oversikt, omtanke og lagbygging er viktige egenskaper, utdyper han.

Mister selvtillit som gründer

Heller ikke alle toppselgere lykkes som gründere. Det har med både selvtillit og ikke minst troen på eget gründerprosjekt å gjøre, hevder Nyvoll.

– Når gründere skal selge egne prosjekter, mister de ofte selvtilliten de hadde da de solgte andres produkter og tjenester. Et eget gründerprosjekt er personlig, og da kommer i tillegg redselen for ikke å bli godt likt av kundene. De blir rett og slett redde for å bli avvist, forklarer han.

Drivkraften til selgere er ofte annerledes enn det som gjør ledere gode

Der dyktige ledere er flinke til å innse sine egne begrensninger, og gjerne delegerer oppgaver til folk med mer kompetanse på disse enn de selv har, har selgere og gründere en tendens til å gape over for mye. Resultatet kan bli både utbrenthet og dårligere resultater, påpeker Nyvoll.

– En leder må tenke langsiktig og ha strategiske planer for utvikling av selskapet. Jeg hadde problemer med begge deler med Elevate. Noe av det viktigste jeg har lært, lærte jeg av Keith Cunningham (profilert amerikansk foredragsholder, journ.an.): Det er ikke om å gjøre å ha den største omsetningen. Det som teller er hva du sitter igjen med, forklarer han.

Flyttet til Vietnam

I dag hjelper Petter Erik Nyvoll og Maria Rygge gründere og selgere med mange av de samme utfordringene de selv har stått oppe i. De har valgt å flytte virksomheten sin til Vietnam, og viser med det at de benytter digitale verktøyene de selv anbefaler selgere å ta i bruk virker. Ting trenger ikke å være stort, men det må være stabilt. Salgsarbeidet foregår på en helt annen måte enn tidligere.

– Vi hadde lenge tenkt på å flytte virksomheten. Det handlet forresten ikke bare om den. Vi ønsket også å etablere oss som familie i et annet land. Vi var i Den dominikanske republikk, og så kom vi hit. Her var det dessuten et internasjonalt miljø, som passet fint for bedriften vår. Barna til samboeren min går på skole her, og alle trives, sier han.

Det var i 2016 at Nyvoll bestemte seg for at all virksomheten – kurs, foredrag, coaching, salg, oppfølging og markedsføring – kunne gjøres like godt på nettet. Facebook ble hans nye selger.

– Det høres kanskje rart ut, men nå fungerer det mye bedre. Jeg ringer nesten ikke kunder lenger. Helt nye kunder har jeg sluttet å kontakte. Hvis jeg tar telefoner i dag, handler det om noen typer avtaler som trenger dette for å kunne bli inngått. Det jeg jobber mest med, er videoer og digital markedsføring via epost og Facebook. Jeg fikk en aha–opplevelse da vi holdt på med webinarer (foredrag via nettet, journ.anm.). Etter et webinar ringte jeg potensielle kunder, og ble overrasket over at de allerede visste hvem jeg var. De lurte på hvordan jeg kunne ta meg tid til å ringe dem rett etter webinaret. Der og da skjønte jeg at digital virksomhet var tingen for bedriften vår, sier han.

Han presiserer at ting ikke kommer av seg selv. Synlighet er viktig. Man må være på plass hele tiden.

– Du må vise hva du holder på med, og må tørre å gi litt faen. Noen få blir kanskje irriterte på deg, og synes at du maser, men det er det verdt. Du får enda mer konstruktiv kritikk og gode tilbakemeldinger, noe som er viktig for å kunne forbedre seg, utdyper han.

Viktig å gå på en smell

Ifølge Nyvoll er vi mennesker avhengige av å gå på en smell før vi våkner opp. Det fører til at vi innser våre begrensninger og kan rendyrke våre sterke sider. Selv har han lært at han aldri blir en dyktig økonom, men har i stedet fortsatt å jobbe videre med sine kreative evner.

– I Elevate hentet jeg en rekke verdensstjerner fra foredragsmarkedet, uten å ha noen klar plan. I dag har vi detaljerte kalendere, og har dermed muligheten til å si nei, i motsetning til den gangen, da vi booket dem inn uansett. Beslutningen om å satse på få produkter, fremfor å drive for bred virksomhet har også hjulpet oss. I tillegg gjennomfører vi en langt grundigere segmentering av målgruppene vi henvender oss til, sier han.

Økt selvinnsikt har vært den viktigste grunnen til at Petter Erik Nyvoll i dag lykkes som leder av Nordic Business Education. Han er seg bevisst at han skal fordype seg i det han er motivert for å jobbe med, men sørger samtidig for at andre funksjoner blir ivaretatt av eksterne samarbeidspartnere.

Motstridende egenskaper hos selgere og ledere:

  • Selgere har et for stort ego for lederrollen

  • Ledere er trent til å tenke utvikling, helhet, strategi og lagbygging

  • Selgere har en annen drivkraft enn ledere

  • De fleste selgere har fokus på hvert enkelt salg, mens ledere tenker år frem i tid

  • Begge er resultatorienterte, men på ulike måter

  • Det er ofte ulike egenskaper som gjør ledere og selgere gode

Kilde: Petter Erik Nyvoll / Nordic Business Education
Powered by Labrador CMS