Annonse
Kreativitets­arbeidet kan være vel så viktig når man jobber med små ­justeringer, eller nye løsninger på gamle ­problemer, mener professor Erik Lerdahl. Foto: Cody Davis / CC
Lederverktøy

– Kreativitet kommer ikke av seg selv

Professor i kreativitet ved Høyskolen Kristiania / Westerdals, Erik Lerdahl, hevder at det er for lite av praktisk opplæring i kreativitet. Han mener at kreativitet er såpass viktig at det må inn i timeplanen allerede på grunnskolen.

Lese resten?
Løpende abonnement. Fornyer på fullpris (163,-) - første mnd kr
20,-
Prøv nå
Ingen bindingstid
Jeg har allerede abonnement

Lederverktøy

Trenger du å fornye verktøykassa?

Bla deg gjennom våre lederverktøy for gode tips, triks og faglig påfyll.

Gå til lederverktøy.


Slik utvikler vi kreative ferdig­heter hos ansatte:

Metoder og problemløsing:

  • Vi må lære oss ulike kreative metoder og praktisere problemløsning jevnlig og målrettet. Det øker vår evne til å komme opp med gode idéer

  • Ustrukturert og ureflektert bruk av brainstorming kan derimot virke mot sin hensikt

  • Kreativitet blomstrer heller ikke i en kultur med tilfeldige skippertak, det må bli en integrert del av driften og bedriftens strategi

Bryte med tankemønstre:

  • Vi står sterkere hvis vi anvender ulike metoder som tvinger oss ut av vante tankemønstre. En slik metode er å stille «hva om»–spørsmål knyttet til en problemstilling vi skal løse

– Hva om løsningen skulle være for blinde eller døve?

– Hva om utsalgsprisen måtte halveres?

– Hva om vi anvendte kunstig intelligens i tjenesten?

  • I første omgang kan slike metoder lede oss til bisarre idéer. Ved bearbeiding kan idéene derimot bli både nyskapende og lønnsomme

  • Etter å ha anvendt slike «tenk ut av boksen–metoder» tenker vi dessuten friere – vi blir rett og slett mer kreative.

Avdekke brukerbehov og nye muligheter:

  • Vi trenger å lære oss metoder for å avdekke brukerbehov og nye muligheter. Det bidrar til å sikre at idéarbeidet er best mulig forankret i reelle problemstillinger

  • Når vi har utviklet en rekke idéer kan også ulike metoder være til stor hjelp for å velge ut de riktige idéene, og få foredlet og syretestet dem best mulig

  • Uten bearbeiding blir de færreste idéer flyvedyktige. Det er ofte detaljer som avgjør om et konsept faktisk vil lykkes. Hvilke metoder vi skal anvende avhenger til syvende og sist av problemstillingen vi skal løse og hvor vi er i utviklingsarbeidet

(Kilde: Erik Lerdahl)

Annonse

Lederverktøy

Trenger du å fornye verktøykassa?

Bla deg gjennom våre lederverktøy for gode tips, triks og faglig påfyll.

Gå til lederverktøy.


Slik utvikler vi kreative ferdig­heter hos ansatte:

Metoder og problemløsing:

  • Vi må lære oss ulike kreative metoder og praktisere problemløsning jevnlig og målrettet. Det øker vår evne til å komme opp med gode idéer

  • Ustrukturert og ureflektert bruk av brainstorming kan derimot virke mot sin hensikt

  • Kreativitet blomstrer heller ikke i en kultur med tilfeldige skippertak, det må bli en integrert del av driften og bedriftens strategi

Bryte med tankemønstre:

  • Vi står sterkere hvis vi anvender ulike metoder som tvinger oss ut av vante tankemønstre. En slik metode er å stille «hva om»–spørsmål knyttet til en problemstilling vi skal løse

– Hva om løsningen skulle være for blinde eller døve?

– Hva om utsalgsprisen måtte halveres?

– Hva om vi anvendte kunstig intelligens i tjenesten?

  • I første omgang kan slike metoder lede oss til bisarre idéer. Ved bearbeiding kan idéene derimot bli både nyskapende og lønnsomme

  • Etter å ha anvendt slike «tenk ut av boksen–metoder» tenker vi dessuten friere – vi blir rett og slett mer kreative.

Avdekke brukerbehov og nye muligheter:

  • Vi trenger å lære oss metoder for å avdekke brukerbehov og nye muligheter. Det bidrar til å sikre at idéarbeidet er best mulig forankret i reelle problemstillinger

  • Når vi har utviklet en rekke idéer kan også ulike metoder være til stor hjelp for å velge ut de riktige idéene, og få foredlet og syretestet dem best mulig

  • Uten bearbeiding blir de færreste idéer flyvedyktige. Det er ofte detaljer som avgjør om et konsept faktisk vil lykkes. Hvilke metoder vi skal anvende avhenger til syvende og sist av problemstillingen vi skal løse og hvor vi er i utviklingsarbeidet

(Kilde: Erik Lerdahl)

Annonse