Ledelse

Scandics nye Chief Information Officer, Ann Hellenius, har bred erfaring med å drive digitale prosesser og kommer fra stillingen som CIO i Bankgirot.

Scandic styrker konsernledelsen med mer kommersiell og digital kraft

Nordens største hotellkjede satser digitalt.

Publisert Sist oppdatert

Ny Chief Information Officer blir Ann Hellenius, Jan Lundborg blir ny Chief Commercial Optimization Officer og ny Chief Customer Officer blir Niklas Angergård.

Det har lenge vært prioritert hos konkurrentene, og nå får også Scandic en egen Chief Information Officer som en del av konsernledelsen. Den nye rollen får ansvar for digitalisering og for å utvikle Scandics gjesteopplevelse ved hjelp av IT og ny teknikk.

Den tidligere funksjonen som Chief Commercial Officer deles i to; en Chief Customer Officer med ansvar for blant annet merkevarestrategi, markedsføring og lojalitetsprogram, samt en Chief Commercial Optimization Officer med ansvar for distribusjon, inntektsoptimering og salg.

– Scandic har vokst raskt de siste årene. Vi har sett et behov for å bli mer kundefokuserte, samtidig som vi må sikre at vi har riktig kompetanse på rett plass. I fjor høst startet vi derfor et arbeid med å analysere vår organisasjonsstruktur og våre arbeidsmetoder. Jeg er overbevist om at vår nye organisasjon gir oss de beste forutsetninger for å utnytte vårt potensial i markedet bedre. Vi vil styrke vår posisjon ytterligere i en tid der reiseindustrien er mer dynamisk og digital enn før, sier Even Frydenberg, konsernsjef i Scandic i en pressemelding.

Optimalisere kundeopplevelsen

I forrige uke havnet hotellkjeden på en solid 6. plass i konkurranse med 110 andre merkevarer i Norge, da KPMGs omfattende markedsundersøkelse, Customer Experience Excellence Analysis, 2018 for første gang ble gjennomført her i Norge.

Scandics nye Chief Information Officer, Ann Hellenius, har bred erfaring med å drive digitale prosesser og kommer fra stillingen som CIO i Bankgirot. Hun er i tillegg medlem av den svenske regjeringens digitaliseringsråd. Tidligere har Hellenius blant annet vært CIO for Stockholm By.

Niklas Angergård, som begynner i stillingen som Chief Customer Officer, kommer fra Tieto der han har vært CMO og rapportert direkte til konsernsjefen. Angergård har mangeårig internasjonal erfaring, som ansvarlig for merkevarestrategi, markedsføring og kundetilfredshet hos bransjeledende foretak som Klarna, Telia og SAS.

Jan Lundborg trer inn i stillingen som Chief Commercial Optimization Officer. Lundborg har en sterk kommersiell bakgrunn fra blant annet SAS og Amadeus. Jan kommer fra stillingen som Vice President Revenue Management Pricing & Distribution i Scandic og har siden 2009 hatt ansvar for å bygge opp denne funksjonen i konsernet.

– Jeg er glad for å kunne ønske Ann Hellenius, Niklas Angergård og Jan Lundborg velkomne som nye medlemmer i vår konsernledelse. Ann og Niklas er begge anerkjente innen sine respektive områder og vil tilføre verdifull kompetanse til Scandic. Jan har lang erfaring innen sitt felt og har ledet og utviklet vårt arbeid innen salg og distribusjon på en suksessfull måte. Salg og distribusjon er et viktig og prioritert område som er i stor forandring, og det er derfor naturlig at denne funksjonen nå blir endel av konsernledelsen, sier Even Frydenberg.

Den nye organisasjonen trer i kraft umiddelbart.

Scandics nye konsernledelse:

  • President & CEO - Even Frydenberg

  • Chief Financial Officer - Jan Johansson

  • Senior Vice President HR & Sustainability - Lena Bjurner

  • Vice President Business Development - Jesper Engman

  • Chief Information Officer - Ann Hellenius

  • Chief Customer Officer - Niklas Angergård

  • Chief Commercial Optimization Officer - Jan Lundborg

  • Managing Director Sweden - Peter Jangbratt

  • Managing Director Norway - Svein Arild Steen-Mevold

  • Managing Director Finland - Aki Käyhkö

  • Managing Director Denmark - Jens Mathiesen

  • Managing Director Europe - Michel Schutzbach

Powered by Labrador CMS