Ledelse

Fra en utstilling av nye Stressless-stoler.

Slik takler Ekornes det teknologiske skiftet

Publisert Sist oppdatert

Det er vel ingen tvil om at teknologi er en sentral del av hvordan virksomheter utvikler seg i dag, og de digitale og teknologiske verktøyene som finnes snur selskapsmodeller og forretningsstrategier på hodet.

Men hva skal egentlig til for å lykkes når man tar i bruk disse nye verktøyene?

Ifølge MIT-forsker Jeanne Ross er det viktig å finne de nyttige nyvinningene, ikke bare nyvinningene. Man skal ikke bare ta i bruk ny teknologi for å gjøre det – det skal være en grunn til det. Man skal løse et problem eller skape verdi, for eksempel gi kundene mer av det de vil ha eller endre strategi for å møte mer global konkurranse, skriver hun i et innlegg hos MIT Sloan Management Review.

Sunnmørsk, global konkurransekraft

Og det er akkurat det møbelbedriften Ekornes fra Sykkylven på Sunnmøre har gjort, ifølge Øystein Vikingsen Fauske, konserndirektør for HR og digitalisering i Ekornes.

På Forvaltningskonferansen i regi av Difi i dag, fortalte han at omstilling og kompetanseutvikling er hverdagen i møbelbedriften. Slik må det være, for at de ansatte skal henge med på den store teknologiske utviklingen.

– Samspillet mellom mennesker og teknologi har stått sentralt i Ekornes sin kultur helt siden starten, men spesielt de siste 30 årene har digitalisering og robotisering vært svært viktige komponenter hos oss, og det er det to hovedgrunner til:

– For det første opplevde vi et etterspørselstrykk, som gjorde det nødvendig å produsere mer effektivt. For det andre har vi gjennom teknologien greid å ta opp konkurransen med større, internasjonale aktører. Digitalisering har helt sentralt for både produksjonen og konkurransekraften, sier Fauske.

Kunden i sentrum

Foto – Vi skal fortsette å utvikle den digitale markedsplassen, og videreutvikle samspillet mellom menneske og maskin. Da greier vi å fortsette å være en lokal aktør i et globalt marked, sa Øystein Vikingsen Fauske, konserndirektør for HR og digitalisering i Ekornes, på Forvaltningskonferansen i dag (foto: skjermdump, difi.no).

Men det er ikke bare i produksjonen at teknologi fører med seg nye muligheter.

– Digitalisering og stordata gjør at vi kan lære ting om kundene våre, om for eksempel preferanser. Hvilket utseende foretrekker de, hvilke bruksområder ser de for seg? Da kan vi tilpasse produktene våre bedre til det kundene søker, sier Fauske.

Dette kommer sannsynligvis godt med når Ekornes nå begynner å peile seg inn mot det kinesiske markedet etter at de ble kjøpt opp av kinesiske Qumei Home Furnishing Group på sensommeren.

Radikal kompetansedreining

I løpet av de mange årene med teknologisk utvikling har de ansatte i Ekornes måtte gå gjennom en rekke endringer.

Fra å sitte med en tradisjonell symaskin til å skulle operere en helautomatisk sy-robot.

Fra tradisjonelle kundemøter til e-handel og stordata.

For å lykkes med dette har kompetanseheving en høy stjerne i den sunnmørske bedriften.

– Vi henter inn de aller fleste menneskene lokalt, og driver mye kursing og etterutdanning for å videreutvikle våre egne ansatte. For skal vi lykkes med omstilling må vi ha med oss de ansatte på laget.

– De må kunne se resultatene av omstillingen, og vi må være nøye med å forklare grunnen til at vi må endre oss. Og ikke minst trenger de kunnskapen til å kunne stå i de mange endringene gang på gang, sier Fauske.

Fakta om Ekornes

  • Står bak merkenavnene Stressless og Svane.
  • Har 4.000 utsalgssteder i verden, fordelt på 43 land.
  • Eksporterer rundt 90 prosent av produksjonen til utlandet.
  • Omsatte for 3,1 milliarder kroner i 2017.

Nyhetsbrev

Klikk her for å melde deg på et eller flere av Dagens Perspektivs nyhetsbrev.


Powered by Labrador CMS