Ledelse

– Unngå å evaluere ansatte under opplæring

Publisert Sist oppdatert

Ansatte under opplæring er i en spesiell situasjon. De skal lære seg arbeidsmetoder, kultur, nye egenskaper, gjøre feil, lære av feilene. Det er en viktig prosess. Som arbeidsgiver vil man også vite om man har ansatt riktig person, og i løpet av opplæringen eller prøvetiden vil man sannsynligvis følge med på hvordan de ansatte gjøre det, og mot slutten av perioden også evaluere prestasjonene.

Mange opplæringsprogrammer kombinerer læring og evaluering. De som skal læres opp blir målt og evaluert samtidig som de prøver å mestre de nye egenskapene og metodene som kreves i stillingen. Det er ifølge psykologiforsker Gary Klein helt feil måte å gjøre det på.

– Hvis du blir observert og evaluert samtidig som du er under opplæring går du automatisk i forsvarsposisjon. Du prøver å unngå å gjøre feil. Du prøver ikke lenger å suge til deg en hel masse kunnskap og utvikle egenskapene dine – målet blir å unngå å bli oppsagt. Og hvis målet med treningen ikke er å lære, så er det ikke trening i det hele tatt, skriver han hos Psychology Today.

Han mener at læring og evaluering ikke bør overlappe, og at dette bør kommuniseres tydelig til de ansatte som er under opplæring eller på prøvetid.

– Gjør det klart for de ansatte at treningen er nettopp det, og at hvordan de gjør det i denne perioden ikke vil få konsekvenser for framtiden deres. De kan eksperimentere og gjøre feil, og lære av feilene. Når evalueringen kommer skal de få vite om det i god tid, og de bør evalueres på helt andre måter enn slik treningsopplegget var utformet, skriver han.

Nyhetsbrev

Klikk her for å melde deg på et eller flere av Dagens Perspektivs nyhetsbrev.


Powered by Labrador CMS