Ledelse

Anne Kristine Hanevold er seniorrådgiver i Difi, prosjektleder for utvikling av Difis sju lederkompetanser for digital omstilling, som ble presentert på Digitaliseringskonferansen 2019 i sommer.

7 råd for å lede digital omstilling

Når samfunnet endrer seg og folk forventer gode digitale løsninger, må ledere i det offentlige tenke nytt. Her er Difis 7 råd for å lykkes med digital omstilling.

Publisert Sist oppdatert

Samfunnsendringer stiller nye krav til ledere av både offentlige og private virksomheter. Det som fungerte godt tidligere leder ikke nødvendigvis til suksess i tiden fremover.

Direktoratet for forvaltning og digitalisering (Difi) er fagorganet for modernisering og omstilling av offentlig sektor, og gir råd om ledelse, organisering, offentlige anskaffelser og digitalisering i offentlig sektor.

På årets digitaliseringskonferanse i regi av Difi presenterte de sju lederkompetanser de mener blir sentrale i en virkelighet der digitalisering og teknologi er viktige drivere for endring. Disse er utarbeidet i et samarbeid med Deloitte, i samspill med ledere og andre i offentlig sektor, leverandører og akademia, og beskrevet på nettsidene til Difi.

Hva kreves av ledere som skal lykkes med digital omstilling?

1. Sette borgeren i sentrum

Tenke igjennom hvordan teknologien kan endre måten de løser samfunnsoppdraget sitt på, for å gi bedre tjenester til borgerne. Hvordan kan du forenkle og forbedre tilbudet til borgerne?

2. Samarbeide på tvers

Du må ha mot og vilje til å se utover egen virksomhet, og samarbeide med andre offentlige etater og med privat sektor. Det betyr at du må bruke tid på å forstå omgivelsen og brukerne.

3. Peke ut retning

Som leder må du peke ut retningen og få med medarbeiderne på det dere skal gjøre for å løse samfunnsoppdraget på en bedre måte. Kan dere bruke teknologien til å gjøre det dere pleier litt raskere eller billigere, eller må dere lage noe helt nytt?

4. Prøve og feile

Hvordan er organisasjonen rigget for raskere endringstakt? Er du som leder villig til å akseptere at det gjøres feil, eller er redselen for å gjøre feil større enn ønsket om å gjøre noe nytt?

5. Belønne og motivere

Som leder må du tenke igjennom hvem du belønner, hva du belønner og hvordan du motiverer dine ansatte. Hva skal til for å utvikle en kultur for prøving og feiling, innovasjon og nytenkning?

6. Utfordre det eksisterende

Skal dere endre dere i takt med omgivelsene, kan det hende dere trenger nye arbeidsformer for å løse oppdraget på en enda bedre måte. Har du mot til å utfordre det etablerte? Og skaper du en trygg kultur slik at medarbeiderne føler at de kan utfordre måten ting gjøres på?

7. Fortelle de gode historiene

I en verden med hurtigere tempo og stadige skifter, blir evnen til å fortelle de gode historiene og skape engasjement viktigere. Å dele historier, både om det du ønsker å oppnå, hvorfor du som leder tar de valgene du tar og hva som har gått galt som dere har lært av, bidrar til å få med deg dine ansatte.

Arbeidet med råd til ledere i det offentlige som skal håndtere digital omstilling er fremdeles et arbeid som pågår, sier prosjektleder Anne Kristine Hanevold i Difi.

– Vi ønsker å jobbe videre sammen med ledere og medarbeidere i offentlig sektor, leverandører og akademia, sier hun på Difi.no.

Powered by Labrador CMS