Ledelse

Fagernes er «hovedstaden» i Nord-Aurdal kommune, hvor Jo Audun Øverby jobbet som assisterende rådmann.

– Kommunene kunne hatt godt av en litt høyere endringstakt

Jo Audun Øverby gikk fra rådmannskontoret til IKT-jobb.

Publisert Sist oppdatert

Jo Audun Øverby har hatt lederstillinger i kommuneseltoren siden 1995. Han har blant annet vært rådmann i Øystre Slidre og var høsten 2017 assisterende rådmann i Nord-Aurdal kommune.

Da rådmannstillingen i nabokommunen Sør-Aurdal ble ledig høsten 2017, var han regnet som storfavoritt til jobben.

Men Øverby valgte istedenfor å forlate offentlig sektor.

– Jeg hadde det veldig bra i kommunen, og var i prosess for rådmannsjobben i Sør-Aurdal. Det er en artig og utfordrende jobb.

– Men jeg hadde vært leder i kommunesektoren i mange år, og hadde en stund hatt lyst til å prøve noe annet.

Dermed tok Øverby kontakt med software- og konsulentselskapet Framsikt på Lillehammer. Han visste at de så etter nye folk, og snart ble det store spranget fra offentlig til privat sektor tatt.

Ikke helt fremmed marrk

Foto Jo Audun Øverby har hatt lederstillinger i kommunesektoren siden 1995. I 2017 «hoppet han av».

Men helt ukjent terreng var det nok ikke han bega seg inn i. Hans nye arbeidsplass – Framsikt – er et IKT-selskap som tilbyr norske kommuner IKT-løsninger innen analyse, budsjettering, økonomiplanlegging og virksomhetsstyring.

– Så når du først gikk til privat sektor så gikk du ikke så veldig langt ..?

– He, he. Både ja og nei. Jeg gikk ikke så langt når det kommer til hva vi jobber med, nemlig kommunal økonomi. Men Framsikt er et selskap som produserer og selger software, og selv om kundene stort sett er kommuner, så er arbeidsdagens ganske annerledes nå.

Jo Audun Øverby er såkalt leverandøransvarlig i Framsikt. Det betyr at det er han som skal sørge for at leveransene er det kundene har betalt for.

– Hva ble du mest overrasket over i den nye jobben?

– Jeg ble overrasket og imponert over den ekstreme innovasjonstakten.

– Nå skryter du vel?

– Nei. Dette med at det kun kan ta et par uker fra vi ser et behov, eller kunden uttrykker et behov, til løsningen er på bordet. Det var både nytt og overraskende.

Kundedrevet

– Det jeg har merket meg er at vi i Framsikt er veldig kundedrevet. Det ligger i ryggmargen hos de ansatte at det viktigste er å tilfredsstille kundenes behov.

Det er smart å lytte til kundene sine, og her er det nok litt å gå på for mange kommuner

– Andre forskjeller fra jobben ved rådmannskontoret?

– Nå gjøres ting raskere. Man slipper mange av de formalitetene en kommune er avhengig av.

Kun målt på kvalitet

Jo Audun Øverby ser at det er stor forskjell på de to organisasjonene Nord Aurdal kommune og Framsikt. Nord Aurdal har nærmere 800 ansatte og er en kompleks organisasjon med store forvaltningsoppgaver og som utfører en rekke tjenester. Da må man ha et visst byråkrati.

– I Framsikt er vi 40 ansatte som jobber med produksjon og salg av software. Det er en stor forskjell.

– Det er litt befriende å komme til et såpass lite miljø. Her blir vi kun målt på kvaliteten av det vi produserer og selger.

Hvordan oppleves tilværelsen på «den andre siden av bordet»? Regner med at du i dine tidligere jobber har hatt mange møter med «sånne som deg»?

– He, he. Det er veldig hyggelig også på denne siden av bordet. Jeg opplever kundene som profesjonelle og dyktige.

– Det er kanskje en fordel for både dem og Framsikt at du har lang erfaring fra kommunesektoren?

– Det kan nok være en fordel. Jeg har jo en viss forståelse for de prosessene kommunene står i.

At drivkreftene bak endringsprosesser i privat og offentlig sektor er forskjellige, kan Øverbø skrive under på.

Mens økonomi, marked og kunder er drivere bak private virksomheter, er det politikk, forvaltning og offentligheten som driver fram endringer i kommunesektoren, slik boken til professor Dag Ingvar Jacobsen peker på.

Det er jo økonomiske drivkrefter i en kommune også, men de er ofte av negativ art. Man mangler gjerne penger til alt det man ønsker å få gjort.

Dag Ingvar Jacobsen framhever det høye utdannings- og kunnskapsnivået i offentlig sektor i sin bok, noe tidligere direktør i Innovasjon Norge, Anita Krohn Traaseth, skriver under på. Jo Audun Øverbø er også imponert over utdannings- og kunnskapsnivået i offentlig sektor, og i kommunene.

Men det er særlig én ting Øverby mener kommunene kan lære av private virksomheter, og det er å lytte mer til kunder og brukere, mener han. Kommunene har «kunder» de også, i form av brukere og innbyggere. Deres forventninger og behov er i endring etter som teknologien og samfunnet utvikler seg.

Det er smart å lytte til kundene sine, og her er det nok litt å gå på for mange kommuner.

– Kommunene er litt tunge å snu. De kunne hatt godt av en høyere endringstakt innimellom, sier tidligere rådmann og nåværende IKT-konsulent, Jo Audun Øverbø.

Powered by Labrador CMS