Ledelse
Bygg psykologisk trygghet for å få hybridkontoret til å fungere
Rådet kommer fra Mark Mortensen fra handelshøyskolen Insead og Amy Edmondson fra Harvard Business School.
LEST OM LEDELSE. Selv før pandemien kunne det være vanskelig å bygge nok tillit i organisasjoner til at medarbeidere faktisk ga beskjed hvis noe var galt, skriver de to i et innlegg hos Insead Knowledge.
Pandemien og en mer hybrid kontorhverdag med ulike kombinasjoner av hjemmekontor og tradisjonelt kontor har i tillegg ført nye utfordringer med seg.
Edmondson er kjent for sine studier av psykologisk trygghet; som er tuftet på tryggheten om at det ikke vil slå tilbake på deg hvis du er uenig i noe på jobben eller melder fra om noe som er galt.
Psykologisk trygghet påvirker gruppedynamikk og mellommenneskelige relasjoner. Den er også viktig i innovasjon og for at grupper skal skape resultater gjennom å gjøre de riktige tingene.
Mortensen og Edmondson viser til at en del ledere under pandemien har styrt unna temaer som de har følt er for personlige eller sensitive på andre måter, men i en hybrid arbeidshverdag må ledere sannsynligvis snakke med ansatte også om personlige ting som påvirker arbeidshverdagen.
Eksempelvis kan det være nødvendig å snakke om utfordringer på hjemmebane knyttet til barn eller sykdom i familien.
Lederne kan ikke kreve åpenhet, understreker de to skribentene, men de kan skape et miljø som oppfordrer medarbeidere til å dele personlige utfordringer som påvirker jobben.
De anbefaler følgende fremgangsmåte: