Ledelse

Bygg psykologisk trygghet for å få hybridkontoret til å fungere

Rådet kommer fra Mark Mortensen fra handelshøyskolen Insead og Amy Edmondson fra Harvard Business School.

Publisert Sist oppdatert

LEST OM LEDELSE. Selv før pandemien kunne det være vanskelig å bygge nok tillit i organisasjoner til at medarbeidere faktisk ga beskjed hvis noe var galt, skriver de to i et innlegg hos Insead Knowledge.

Pandemien og en mer hybrid kontorhverdag med ulike kombinasjoner av hjemmekontor og tradisjonelt kontor har i tillegg ført nye utfordringer med seg.

Edmondson er kjent for sine studier av psykologisk trygghet; som er tuftet på tryggheten om at det ikke vil slå tilbake på deg hvis du er uenig i noe på jobben eller melder fra om noe som er galt.

Psykologisk trygghet påvirker gruppedynamikk og mellommenneskelige relasjoner. Den er også viktig i innovasjon og for at grupper skal skape resultater gjennom å gjøre de riktige tingene.

Mortensen og Edmondson viser til at en del ledere under pandemien har styrt unna temaer som de har følt er for personlige eller sensitive på andre måter, men i en hybrid arbeidshverdag må ledere sannsynligvis snakke med ansatte også om personlige ting som påvirker arbeidshverdagen.

Eksempelvis kan det være nødvendig å snakke om utfordringer på hjemmebane knyttet til barn eller sykdom i familien.

Lederne kan ikke kreve åpenhet, understreker de to skribentene, men de kan skape et miljø som oppfordrer medarbeidere til å dele personlige utfordringer som påvirker jobben.

De anbefaler følgende fremgangsmåte:

  • Beskriv situasjonen som en felles utfordring
    Få teamet til å innse at det å håndtere hybride kontorløsninger er utfordring for alle. Snakk varmt om delt eierskap og inviter til diskusjon. La de ansatte til å spille en kreativ og ansvarlig rolle i å håndtere endringene dere står overfor.

  • Gå foran med et godt eksempel
    Det er for mange ledere som krever åpenhet av medarbeidere sine, men som ikke praktiserer det selv, ifølge Mortensen og Edmondson. Ledere bør dele sine også sine egne utfordringer knyttet til hjemmekontor og hybride løsninger, mener de. Hvordan kan de ellers forvente at ansatte skal gjøre det?

  • Gå sakte fram
    Det tar tid å bygge tillit. Hvis pandemien har gjort noen reddere eller noen i familien er blitt utbrent, kan det være vanskelig å snakke om det. Begynn i det små, og kom inn på «tøffere» tematikk i samtalene etter hvert.

  • Bygg saken din
    Du må kanskje «selge inn» at det å dele utfordringer kan gjøre at dere vil lykkes bedre som team. Del din overbevisning om at økt åpenhet er bra både for bedriftens utvikling og for individuelle behov. Men pass på at du ikke presser folk.

  • Psykologisk trygghet er en skjør innretning
    Det tar tid å bygge psykologisk trygghet, og den kan raskt rives ned. Folk avstår fra å dele selv de mest relevante jobbtankene sine hvis de tror de løper noen form for risiko ved å gjøre det.

Powered by Labrador CMS