Ledelse

– Vi har plutselig fått tid til å tenke litt lengre tanker, og fått videre­utviklet bedriften under koronatiden, sier Astrid Valen-Utvik, grunnlegger og eier av sosiale medier-bedriften Valen-Utvik.

– En kalddusj tilbake til opp­starten

Da de fleste oppdragene ble avlyst måtte den lille bedriften tilbake til å prøve ut ting de ikke hadde gjort før. Nå har de utviklet heldigitale tjenester de kan tilby også etter krisen.

Publisert Sist oppdatert

Bedriften Valen-Utvik (VU), som tilbyr hjelp med kommunikasjon i sosiale medier, ble hardt rammet av koronakrisen.

– Alt av foredrag og kurs ble avlyst over natta. Planlagte inntekter på nærmere 300.000 kroner falt bort eller ble utsatt på ubestemt tid, forteller Astrid Valen-Utvik, som grunnla selskapet i 2009.

Tid for nye ideer

Dagens Perspektiv har sett nærmere på kreativitet og nye ideer som har sett dagens lys under koronakrisen.

Kanselleringene tikket inn

Bedriften driver kontoer i sosiale medier for noen faste kunder, og tilbyr rådgivning og kurs.

Da kundene våre mistet inntekter, skrudde mange av dem av all bruk av eksterne byråer

I tillegg til grunnlegger Astrid Valen-Utvik og ektefellen, som er de to fast ansatte, har de seks frilansere som bruker mye av tiden til å jobbe for bedriften.

Da kursene ble avlyst var grunnleggeren glad for at de også hadde noen faste kunder som de drev sosiale medier-kontoer for. Men også der begynte det etter hvert å tikke inn kanselleringer.

– Da kundene våre mistet inntekter, skrudde mange av dem av all bruk av eksterne byråer, sier hun.

Permitterte mannen

Da begynte det å bli lite inntekter igjen i den lille bedriften.

– Jeg er vanligvis irriterende optimistisk, men da ble det plutselig mer dramatisk. Situasjonen gjorde meg veldig bekymret for om jeg skulle klare å betale frilanserne på teamet mitt. Det er mennesker jeg føler veldig stort ansvar for, sier hun.

Jeg er vanligvis irriterende optimistisk, men da ble det plutselig mer dramatisk

Hun valgte å permittere mannen sin og delvis seg selv, de eneste faste ansatte, for å kunne bruke frilanserne mest mulig. I tillegg bestemte hun seg for å investere noe av egenkapitalen i selskapet i å sette dem i gang med å lage innhold og ruste bedriften til bedre tider.

Utviklet nye tilbud

I tillegg innså hun at de var nødt til å finne på noe helt nytt.

– Koronakrisen gjorde at vi ble nødt til å snu oss. Nå har vi utviklet helt nye produkter og tilbyr alt av rådgivning, foredrag og workshoper digitalt, forteller hun.

Teamet til Valen-Utvik har jobbet fra hjemmekontor og utviklet tilbud om rådgivning, foredrag og workshoper digitalt. Foto Valen-Utvik

Selskapet lanserer også snart en medlemsportal der folk kan betale en sum i måneden for å ha tilgang på fagstoff og kurs og muligheten til å sparre med Astrid og resten av teamet om sosiale medier.

Koronakrisen har gitt det lille selskapet tid til å jobbe med prosjekter de bare har tenkt på tidligere.

– Vi har plutselig fått tid til å tenke litt lengre tanker. Siden vi ikke har hatt det like travelt som ellers, har vi fått videreutviklet nettsider, interne prosesser og laget en god del mer innhold, forteller hun.

Og legger til:

– Jeg er egentlig litt takknemlig koronatiden akkurat på den måten, fordi vi har fått videreutviklet bedriften veldig.

Koronakrisen gjorde at vi ble nødt til å snu oss

Vil fortsette med digitalt tilbud

Valen-Utvik sier denne perioden minner henne litt om da hun startet bedriften for over ti år siden.

– Jeg har fått en kalddusj tilbake dit, da alt var nytt og jeg måtte gjøre masse jeg aldri hadde prøvd før, beskriver hun.

Selv om ikke de er tilbake i full drift ennå, opplever hun at de er i starten på å gå rundt igjen og regner med at det vil være stort behov for hjelp til å kommunisere i sosiale medier igjen etter krisen.

Nå har vi plutselig et dobbelt sett av produkter

– Vil dere fortsette med de nye tilbudene deres etter at koronakrisen er over?

– Ja, uten tvil. Nå har vi plutselig et dobbelt sett av produkter. Nettbaserte kurs kan i noen tilfeller være vel så bra, sier Valen-Utvik, og forklarer:

– Da kan vi tilby kurs over hele landet uten å måtte legge inn kostnader og tid til å reise, og det er lettere å dele opp heldagskurs i to bolker med et par ukers mellomrom, der folk kan jobbe med oppgaver i mellomtiden.

Powered by Labrador CMS