Ledelse

– Diskusjonene med de andre deltakerne og det faglige og sosiale fellesskapet i gruppa har vært noe av det mest verdifulle, forteller avdelingsdirektør for IKT i Finansdepartementet, Lasse Gråberg, som ifjor fullførte en videreutdanning i teknologiledelse.

– Kurset ga meg et nytt blikk på jobben

Avdelingsdirektør Lasse Gråberg i Finansdepartementet har vekslet mellom arbeid og opplæring gjennom hele karrieren.

Publisert Sist oppdatert

Tjuefem år etter at han var ferdig med grunnutdanningen sin ved Krigsskolen, fullførte Lasse Gråberg i fjor en videreutdanning i «Master of Technology Management».

De siste fem årene har han vært avdelingsdirektør for IKT i Finansdepartementet. En master i teknologiledelse var dermed midt i blinken.

Men det er ikke første gang han bygger på med ekstra opplæring. Gråberg har vekslet mellom arbeidslivet – i hovedsak innen Forsvaret – og perioder med utdanning gjennom hele karrieren.

Faglig påfyll for ledere

Dagens Perspektiv har sett nærmere på hva slags kompetanseheving ledere velger og hvilken verdi det har for lederrollen og nye jobbmuligheter.

Kultur fra Forsvaret

Bare tre år etter Krigsskolen fylte han på med tre år på Ingeniørhøyskolen i Trondheim, få år senere tok han en Master of Management ved BI ved siden av jobb, deretter Forsvarets lederutviklingsprogram og kurs innen strategisk styring ved Forsvarets Høyskole og nå altså en ny master i teknologiledelse.

– Hvorfor har du valgt å veksle så hyppig mellom arbeidsliv og opplæring?

– Det er en kultur jeg har fått med meg fra Forsvaret. Jeg har fått gode muligheter for jevnlig faglig påfyll og lederutvikling, forteller han.

Han mener kursene han har tatt gjennom arbeidslivet har hjulpet han å få litt distanse og et nytt blikk på det han har jobbet med.

Får nytt nettverk

Siste faglige påbygning – masteren i teknologiledelse – er et tilbud fra NTNU og NHH, i samarbeid med Massachusetts Institute of Technology (MIT) i USA. Den har han tatt ved siden av jobben som avdelingsdirektør i Finansdepartementet.

Fra starten i 2018 har han fulgt samlinger ved NTNU i Trondheim og NHH i Bergen, før han våren 2019 studerte på full tid ved MIT i Boston. Kurset ble betalt av arbeidsgiver og han fikk permisjon det siste halvåret.

Jeg har fått gode muligheter for jevnlig faglig påfyll og lederutvikling

– Jeg har lenge ønsket å ta denne utdanningen. Etter å ha hørt tidligere kollegaer som har deltatt har jeg hatt veldig lyst til å følge dette kurset, forteller han.

På studiet har de vært en gruppe norske deltakere fra både offentlig og privat sektor og helt ulike bransjer. Etter mange samlinger gjennom to år har de blitt godt kjent.

– Diskusjonene med de andre deltakerne og det faglige og sosiale nettverket i gruppa har vært noe av det mest verdifulle. Det blir et nettverk du tar med deg videre også, forteller Gråberg.

Ville bli en bedre beslutningstaker

Målet med utdanningen, for Gråbergs del, var å bli en bedre leder og beslutningstaker. Han opplever også at den akademiske ballasten fra kurset gir større trygghet når han må ta raske beslutninger i hverdagen.

Selv om han syntes det var krevende å være borte fra familien så lenge, var semesteret i USA høydepunktet, forteller Gråberg.

– Å få mulighet til å følge kurs på MIT og Harvard og diskutere med verdenskjente professorer og bestselgende forfattere var helt ekstraordinært og noe jeg kommer til å huske, sier han.

Innovasjon i offentlig sektor

– Hva har du fått ut av å ta denne mastergraden?

– Jeg opplever at jeg har blitt utfordret til å tenke annerledes enn før. Jeg har fått større forståelse for nye måter å organisere virksomheter på og hvordan man kan øke innovasjonsevnen i offentlig virksomhet, noe jeg er veldig opptatt av, sier han og legger til:

– Jeg har også fått mer innsikt i andre bransjer og hvordan de møter digitaliseringsutfordringen.

Ikke lett å omsette i praksis

Han medgir likevel at det ikke er så lett å bruke alt han har lært i egen hverdag tilbake på jobb.

– Man kommer tilbake og bobler over av nye ideer og tanker, men det er jo ikke alltid så lett å omsette det i store endringer på arbeidsplassen. Det er lett å gå tilbake i det gamle sporet, sier han.

I tillegg til økt trygghet som beslutningstaker mener han likevel at han har lært mye som kan bidra til å øke innovasjonsevnen i det offentlige og at han har blitt bedre til å kommunisere teknologiske spørsmål på tvers av fagområder.

Man kommer tilbake og bobler over av nye ideer, men det er jo ikke alltid så lett å omsette det i store endringer på arbeidsplassen

Råd til andre

– Hvilke råd vil du gi til andre som vurderer å ta en videreutdanning innen ledelse?

– Tenk igjennom at du har nok tid til å jobbe med det. Skal du få godt utbytte kreves det at man er villig til å sette av tid. Du må rydde plass i kalenderen, sier han.

Han anbefaler også å sjekke kursmarkedet grundig.

– Vær bevisst på hva du velger. Det finnes veldig mange gode alternativer og det er ikke sikkert at det er de studiepoenggivende kursene som er riktig for deg, sier han.

Powered by Labrador CMS