Ledelse

Nav er fornøyde med de store omstillingene de har gjort etter at koronakrisen inntraff: – Vi kunne ikke gjort noen store ting annerledes. Jeg vet ikke hva det skulle vært, uttaler Yngve Åsholt, kunnskaps- og beredskapsdirektør i Nav til e24.no.

Omplasserte over 500 ansatte

Nav måtte omstille seg raskt da koronakrisen kom.

Publisert Sist oppdatert

LEST OM LEDELSE. Nav har omplassert over 500 ansatte og hentet inn over 100 nye saksbehandlere for å ta unna den enorme mengden permitteringer etter koronakrisen, skriver e24.no.

Nav er fornøyde med eget omstillingsarbeid, selv om behandlingstidene fortsatt er lange. De jobber for å komme a jour.

Flere ting som skjedde samtidig da koronakrisen inntraff, forteller Yngve Åsholt, kunnskaps- og beredskapsdirektør i Nav til e24.no.

Først måtte de få til en rekke regelendringer for å kunne effektivisere, bedre støtteordningene og innføre nye ordninger. I løpet av kort tid kom det tolv vedtak i Stortinget.

Samtidig ble de fleste ansatte sendt på hjemmekontor, og flere avdelinger – herunder avdeling for dagpengesøknader – ble oppbemannet.

Ifølge Åsholt styrket de bemanningen på tre måter: de omplasserte folk internt, de hentet inn pensjonister som har jobbet med dagpenger tidligere og de ansatte midlertidig 110 personer.

– Det er nøye avveining mellom å ta inn nye uerfarne saksbehandlere og opprettholde produktiviteten. Det tror vi har gått veldig bra, sier Åsholt til e24.no.

– Vi kunne ikke gjort noen store ting annerledes. Jeg vet ikke hva det skulle vært.

Powered by Labrador CMS