Annonse
Det er, i 2021, fremdeles mulig å bygge seg en posisjon i LinkedIns nettverk som en som blir lyttet til innenfor et fagområde, mener Christoffer Bertilsson, som til daglig kurser til daglig bedrifter og enkeltpersoner i LinkedIn-bruk. Foto: Istock
Lederverktøy

Slik kan bedrifter dra nytte av LinkedIn

Christoffer Bertilsson, grunnlegger av Linkedkurs, tror at personlige relasjoner vil bli viktigere i bedrifters markedsføring framover. (Foto: Privat)

LinkedIn skiller seg ut i floraen av sosiale medier. I dette nettverket handler det om våre profesjonelle liv, ikke privatlivet.

Globalt har LinkedIn over 750 millioner unike brukere. En hel del er passive, men det er like fullt en plattform der du kan nå fram til svært mange.

– LinkedIn-brukerne er ofte karrieremennesker og folk som sitter i lederposisjoner. De er der for å knytte kontakt med likesinnede og for å følge med på innhold de interesserer seg for. Dét betyr at det er muligheter både for merkevarebygging og for nye kundekontakter, sier Christoffer Bertilsson, grunnlegger av Linkedkurs.

Personlige relasjoner

Bertilsson og Linkedkurs har i seks år kurset hundrevis av bedrifter og langt flere enkeltpersoner i å bruke LinkedIn strategisk. Linkedkurs har et løst samarbeid med LinkedIn, men er ikke formell samarbeidspartner.

Christoffer Bertilsson minner om at LinkedIn er langt mer enn en digital CV-plattform for jobbsøkere, og mener at LinkedIn er spesielt relevant for bedrifter som driver med B2B, salg til andre bedrifter.

– Bedriftens profil på LinkedIn bør være oppdatert, man bør knytte kontakter og dele innhold, men det er ikke her potensialet er størst. De bedriftene som får mest ut av LinkedIn, er de som har ansatte som har bygget seg opp som personlige profiler og blitt tankeledere. Det er der nøkkelen ligger.

En «tankeleder» er en som er anerkjent for å ha autoritet på et område, og som blir lyttet til. Fortsatt, i 2021, er det mange av disse personlige posisjonene som ikke er tatt, påpeker Bertilsson.

Bli viktig for noen

– Alle kan ikke bli som Petter Stordalen, men på LinkedIn kan du bli kjent for budskapet ditt. Stordalen har et sterkt personlig varemerke, dét hjelper ham i business. Du kan gjøre noe lignende i mindre skala. Du kan bli viktig for eksempelvis hundre personer. Jeg tror det er i denne retningen markedsføring kommer til å gå for mange bedrifter framover: Vi bygger dypere relasjoner til personer, særlig i B2B, der vi har større og mer komplekse salgsprosesser. Der spiller personlige relasjoner en viktig rolle.

– Hva er viktigst for å få økt spredningen av innlegg? 

– Du for god, gratis spredning hvis noen kommenterer ditt innlegg, eller du kommenterer andres. Engasjement i kommentarfeltene er det mest kraftfulle for spredning av innlegg; dét gir flest poeng i LinkedIns algoritmer.

Motivere og lære opp

– En personlig profil er nettopp personlig. En leder og bedrift kan ikke pålegge ansatte å bruke den for å markedsføre bedriften? 

– Nei, men de kan motivere til det gjennom å bygge kompetanse og øke forståelsen for verktøyet. Jeg har sett mange ledere og enkeltpersoner som har funnet en ekstra gnist i arbeidshverdagen gjennom LinkedIn. De knytter kontakt med interessante mennesker og deler innhold fra sin egen profesjonelle hverdag. Etter hvert oppstår det også lettere businessmuligheter, sier Bertilsson.

Vi skal her ikke gå inn i verken debatten om personvern eller andre problemstillinger som gjør at ansatte ikke ønsker å være bedriftens reklameplakat utad, men som leder skal man være klar over at det kan være ulike grunner til at en ansatt ikke ønsker å profilere seg selv og bedriften på LinkedIn.

Christoffer Bertilsson har på oppfordring delt fem råd om hvordan bedrifter og enkeltpersoner bedre kan lykkes på LinkedIn. Les tipsene under Lederverktøy, til høyre på siden (eller nedenfor, hvis du leser på mobil).

5 LinkedIn-tips

  1. Oppdater de personlige profilene – start med deg selv. Personlige profiler er vel så viktige som bedriftens profilside. Oppfordr ledere og ansatte til å oppdatere LinkedIn-profilene sine og til å lenke til bedriftens side; som også må være oppdatert. Er du leder? Vær et godt eksempel; start med å oppdatere informasjon og bilder på din egen profil.

    Legg inn et godt profilbilde. Legg også inn et relevant bilde i banneret; det vil si et bilde som viser hva du og bedriften driver med. Tittelfelt, sammendragsfelt og felt for stillingstittel er «gratis annonseplass» for budskap du ønsker å nå ut med.
     
  2. Knytt relevante kontakter. Gå ut på LinkedIn og begynn å knytte relevante kontakter ut fra bedriftens mål og ditt eget mål. Er du konsulent for teamutvikling, etabler kontakt med eksempelvis HR-sjefer.

    Vær relasjonsorientert. Lytt til andre, presenter deg selv, men ikke prøv å selge inn produkter på direkten. Hvis du deltar på et nettverksarrangement i den virkelige verden og treffer en ny person, så starter du ikke med å prøve å selge inn produktet ditt. Slik fungerer det på LinkedIn også.
     
  3. Begynn å dele innhold. Del relevant innhold. Vet du ikke hva du skal legge ut? Et tips er å dokumentere den profesjonelle arbeidshverdagen din. Er du i et kundemøte? Kan du, etter å ha avklart med kunden, legge ut et bilde og fortelle om et godt møte? Kan du poste et innlegg om et foredrag du har holdt? Kanskje kan du dele et bilde av en kollega og fortelle om et prosjekt dere holder på med?

    Mange deler innhold kun fra bedriftens profil, men rekkevidden blir større og relasjonene tettere hvis de ansatte også deler innhold fra sine profiler.
     
  4. Legg en aktivitetsplan. Sett av tid, for eksempel en time i uken til å jobbe strategisk med LinkedIn og bygge posisjon. Legg til relevante personer, skap og del relevant innhold, engasjer deg i andres innlegg – da blir både du og bedriften mer synlige. Over tid kan relevante relasjoner lede til kundemøter.
     
  5. Ta tak i bedriftens LinkedIn-strategi. Våg å ta det første steget. LinkedIn er i kraftig utvikling. Christoffer Bertilsson i Linkedkurs mener LinkedIn nå er der Facebook var i 2012. Du kan få «likes» for bare noen øre og masse gratis engasjement. Det er i dag mer relevant å bruke LinkedIn enn noensinne, mener han. Gjør det før konkurrenten kanskje tar plassen, er hans oppfordring.

Kilde: Christoffer Bertilsson, Linkedkurs.

Annonse

5 LinkedIn-tips

  1. Oppdater de personlige profilene – start med deg selv. Personlige profiler er vel så viktige som bedriftens profilside. Oppfordr ledere og ansatte til å oppdatere LinkedIn-profilene sine og til å lenke til bedriftens side; som også må være oppdatert. Er du leder? Vær et godt eksempel; start med å oppdatere informasjon og bilder på din egen profil.

    Legg inn et godt profilbilde. Legg også inn et relevant bilde i banneret; det vil si et bilde som viser hva du og bedriften driver med. Tittelfelt, sammendragsfelt og felt for stillingstittel er «gratis annonseplass» for budskap du ønsker å nå ut med.
     
  2. Knytt relevante kontakter. Gå ut på LinkedIn og begynn å knytte relevante kontakter ut fra bedriftens mål og ditt eget mål. Er du konsulent for teamutvikling, etabler kontakt med eksempelvis HR-sjefer.

    Vær relasjonsorientert. Lytt til andre, presenter deg selv, men ikke prøv å selge inn produkter på direkten. Hvis du deltar på et nettverksarrangement i den virkelige verden og treffer en ny person, så starter du ikke med å prøve å selge inn produktet ditt. Slik fungerer det på LinkedIn også.
     
  3. Begynn å dele innhold. Del relevant innhold. Vet du ikke hva du skal legge ut? Et tips er å dokumentere den profesjonelle arbeidshverdagen din. Er du i et kundemøte? Kan du, etter å ha avklart med kunden, legge ut et bilde og fortelle om et godt møte? Kan du poste et innlegg om et foredrag du har holdt? Kanskje kan du dele et bilde av en kollega og fortelle om et prosjekt dere holder på med?

    Mange deler innhold kun fra bedriftens profil, men rekkevidden blir større og relasjonene tettere hvis de ansatte også deler innhold fra sine profiler.
     
  4. Legg en aktivitetsplan. Sett av tid, for eksempel en time i uken til å jobbe strategisk med LinkedIn og bygge posisjon. Legg til relevante personer, skap og del relevant innhold, engasjer deg i andres innlegg – da blir både du og bedriften mer synlige. Over tid kan relevante relasjoner lede til kundemøter.
     
  5. Ta tak i bedriftens LinkedIn-strategi. Våg å ta det første steget. LinkedIn er i kraftig utvikling. Christoffer Bertilsson i Linkedkurs mener LinkedIn nå er der Facebook var i 2012. Du kan få «likes» for bare noen øre og masse gratis engasjement. Det er i dag mer relevant å bruke LinkedIn enn noensinne, mener han. Gjør det før konkurrenten kanskje tar plassen, er hans oppfordring.

Kilde: Christoffer Bertilsson, Linkedkurs.

Annonse