Ledelse

3 dårlige måter å gi tilbakemeldinger på

Hvordan gir du selv tilbakemeldinger til medarbeidere?

Publisert Sist oppdatert

Gode tilbakemeldinger kan være en kilde til utvikling, men det er gode og dårlige måter å gi tilbakemeldinger på. Det mener Forbes-skribent Jeff Boss, som i et innlegg lister opp det han mener er dårlige måter å gi tilbakemeldinger på. Nedenfor finner du tre av punktene. Kanskje noen av dem kan være til ettertanke?

  • Du forstår kommunikasjon som noe som går bare en vei.
    Tilbakemeldinger bør aldri være enveiskjøring, mener Boss, som anbefaler at man som hovedregel åpner for diskusjon i disse situasjonene.
  • Du gir tilbakemeldinger bare en gang i kvartalet.
    Gi tilbakemeldinger når du mener det er behov for det. Hvis du venter mister tilbakemeldingen styrke og betydning, og mulighetene for å unngå at negative situasjoner gjentar seg reduseres.
  • Du bruker feil type språk
    Ingen liker å bli snakket til eller å bli fortalt ting han eller hun skal gjøre. Snakk med folk istedenfor, oppfordrer Ross. Forsøk å unngå snakke om personlige verdier og karakter når du gir tilbakemeldinger. Det øker risikoen for at personen går i forsvar og blir fiendtlig innstilt. Snakk heller om konkrete handlinger og situasjoner.

Kilde: Forbes

Powered by Labrador CMS