Ledelse

4 ledertyper - styrker og svakheter.
Kjenn din lederstil, og dens feil og mangler. Ansett så folk som er sterke der du er svakest.
Alle ledere er individuelle, men ifølge rådgiver Melina Søderberg i danske Kiwa Coaching er det likevel mulig å sammenfatte noen ledertendeser gjennom fire lederstiler. Søderberg sier til Erhvervsbladet at den beste lederen har litt av alle fire i seg. Den sjefen er imidlertid sjelden. Det nest beste er en leder som behersker to eller tre lederstiler, og som så ansetter folk som har det lederen selv mangler.
Dette er de fire ledertypene, deres styrker og svakheter:
Den dynamiske
- Hurtigtenkende, handlekraftig iverksetter med stor drivkraft og energi.
- Motiveres ofte av lønn, bonus og konkurranse.
- Mener ofte at han vet bedre enn andre, og tar ikke alltid andre med på råd. Dette kan gi gale beslutninger.
- Medarbeidere som er på bølgelengde med denne ledertypen er ofte tilfredse. De som ikke er det, kan føle at de ikke blir hørt og forstått.
Den empatiske
- En god personalleder som setter medarbeidertilfredshet høyt. Lykkes gjennom medarbeideres motivasjon og lojalitet.
- Tendens til å lede indirekte, det vil si at han snakker om alt mulig annet før han kommer til de konkrete oppgavene som skal løses. Istedenfor for å bruke ordre prøver lederen å få medarbeideren til å forstå hvorfor et problem må løses.
- Kan ha vanskelig for å håndtere konflikter, fordi problemer ikke håndteres tidlig nok.
- Kan ha vanskelig for å forstå ansatte som drives av konkurranse, resultater og makt.
Den praktiske
- Ofte den faglig dyktige medarbeideren som ble leder. Hans sterkeste side - at han vet hvordan oppgavene løses - kan være en ulempe ledelsesmessig.
- Er ikke nødvendigvis noen god personalleder.
- Kan ha vanskelig for å delegere, ettersom han selv kan løse oppgaven bedre.
- Ansatte kan bli stresset av å føle at de blir «kontrollert» av den flinke.
Den visjonære
- Ser store sammenhenger. Ideene sprudler. Flink til å motivere folk som ser lyst på fremtiden og mulighetene. Har en tendens til å ikke lytte til kritiske røster.
- Mindre flink til å gjennomføre ideer.
- Snakker ofte fort, og kan glemme enkeltord - detaljer som ikke har stor betydning i det store perspektivet. Kan ha vanskelig for å kommunisere, hvilket gjør det vanskelig for praktiske og empatisk anlagte medarbeidere å følge ham.