Ledelse

4 tips: Utnytt kulturforskjellene på en god måte

Konsulenter har studert hvordan globale lederteam i noen av de største danske selskapene jobber.

Publisert Sist oppdatert

Når et lederteam samarbeider på tvers av landegrenser, kan lederen bruke kulturforskjellene til å skape bedre ledelse og bedre resultater. Dét hevder Anders Trillingsgaard og Maiken Rønde Olesen, konsulenter i danske UKON.

I et innlegg hos Ledelseidag.dk, forteller de to om et prosjekt der de har gjort intervjuer i ni internasjonale lederteam i åtte store og suksessrike danske selskaper. Alle lederteamene var ansvarlige for aktiviteter i Asia.

Etter å ha intervjuet lederne, så konsulentene til at lederne hadde ulike tilnærminger til de kulturelle forskjellene:

* Stereotypifisering - litt under halvparten av de intervjuede, 40 prosent, hadde lest eller lært hvordan for eksempel folk fra Thailand «er» og praktiserte som et motsvar en «dansk/nordisk» lederstil som de forsøkte å lære bort til alle. Her legger man ifølge konsulentene ikke opp til å utnytte kulturforskjeller positivt og fremgangsmåten får typisk ledere som ikke er danske til å føle seg misforstått og underutnyttet, skriver Olesen og Trillingsgaard.

* Nøytralisering - bortimot halvparten av lederne sa at dette var internasjonale, erfarne ledere og at kulturelle forskjeller ikke var noe problem. Alternativt sa de at de hadde en internasjonal bedriftskultur som alle tilpasset seg til. Dermed var nasjonale forskjeller ikke noe man trengte å ta hensyn til. Olesen og Trillingsgaard påpeker imidlertid at den «internasjonale virksomhetskulturen» ofte viste seg å være en tildekking av en dansk kultur der andre kulturer ble sett på som forstyrrende.

* Brukte kulturelle forskjeller aktivt - en liten gruppe ledere fremhevet kulturelle forskjeller og utnyttet dem til å treffe bedre beslutninger, bli dyktigere globale ledere og bygge sterkere relasjoner mellom ledere. Konsulentene skriver at disse lederne var seg bevisste at ulike kulturer har ulike tilnærmingsmåter til problemløsning, tilbakemeldinger og relasjonsbygging.

4 ledertips

Det er for få ledergrupper i studien til at konsulentene kan si noe systematisk om hvorvidt lederne som utnytter internasjonale kulturforskjeller positivt klarer å skape bedre forretningsmessige resultater enn andre, men ledere i grupper som hadde kulturaktiverende ledere sier i intervjuene at de opplever mer reelt samarbeid i teamet og at de føler at virksomheten bruker dem på en bedre måte.

Konsulentene viser videre til at disse lederne har en helt annen lojalitet og tilknytning til organisasjonen.

LES OGSÅ:
– Skal du drive ledelse i utlandet må du belage deg på en oppdagelsesreise

Olesen og Trillingsgard lister i artikkelen sin opp fire fremgangsmåter de kulturaktiverende lederne bruker for å utnytte kulturelle forskjeller på en positiv måte. Dette er kortversjonen:

* Finn sporene
De ser etter «spor», eller tegn, som indikerer at det finnes en kulturell forskjell som de kan bruke til noe. Det kan være et blikk, et smil eller at gruppen er i utakt. De går deretter videre og undersøker hva de ulike team-medlemmene tenker om situasjonen.

* Tren på perspektivene
De er flinke til å se og analysere problemstillinger fra ulike vinkler. Hvordan vil en kineser oppleve dette? Hva vil den klassiske danske inngangen være? Hva vil perspektivet være basert på hovedkontorets virksomhetskultur? De trener seg gjerne på å jobbe ut fra eksempelvis tre ulike perspektiver, vel vitende om at det ikke finnes personer som bare er det ene eller andre. Alle kommer fra blandede kulturer.

* Personliggjør relasjonene
Lederne sørger for at alle i ledergruppen bruker hverandres navn, har en-til-en-tid og forstår en del av hverandres bakgrunn og arbeidssituasjon. De bygger opp en «glimt i øyet»-kontakt med hvert enkelt medlem.

* Kombinér kulturene
Lederne bygget over tid opp løsninger og arbeidsformer som inneholdt det beste fra flere relevante kulturer. Det gjelder for- og ettermøter, måter å gi tilbakemeldinger på, sosiale arrangementer og selvfølgelig løpende beslutninger, strategier og prosesser; hvor viten fra flere kulturer ble innebygget.

Olesen og Trillingsgaard minner i artikkelen om at vi gjerne har vanskelig for å se trekk ved vår egen kultur, mens vi lett ser «feil» ved andres kultur. Kulturelle forskjeller skaper dermed ofte uheldige hindringer.

De to konsulentene jobber for å få frem mer kunnskap om ledelse av kulturforskjeller i prosjektet Align, en forkortelse for «Advancing Leadership Teamwork in Global Enterprises». Prosjektet drives av konsulenthuset Ukon i samarbeid med Globale studier ved Aalborg Universitet. Prosjektet støttes av Innovationsfonden.

Powered by Labrador CMS