Ledelse
4 typer konflikter som kan oppstå på jobben
Noen konflikter er nødvendige for å få fremdrift, mener arbeidspsykolog.
Det er mange negative sider ved konflikter på jobben. Virkelig tunge konflikter kan være direkte helseskadelige, og går også utover både arbeidsmiljø og produktivitet.
Men konflikter kan også ha noen positive sider, mener Carl Åborg, psykolog og spesialist i arbeids- og organisasjonspsykologi. I et intervju hos kollega.se viser han til at motsetninger og diskusjoner kan føre til at vi begynner å tenke i nye baner, stiller spørsmål ved etablerte «sannheter» og kommer fram til ny enighet.
– Hvis alle i en arbeidsgruppe er stille og sier seg enige i alt, skjer det ingenting konstruktivt, sier Åborg til Kollega.se.
Ledere kan hjelpe
Åborg understreker at ledere kan være til hjelp ved å tilby tid, ressuser, penger, utstyr og informasjon, slik at medarbeidere har gode forutsetninger for å løse de oppgavene de blir tillagt. Like viktig er imidlertid den psykologiske støtten. At lederen tar seg tid til å lytte og vise at han eller hun forstår hva medarbeideren jobber med. Det er også viktig at ledere formidler til medarbeidere at de vil dem vel.
Arbeidspsykologen viser til at organisasjoner bør ha rutiner som fanger opp frustrasjon i arbeidsgrupper som er så alvorlige at de bør tas tak i. Det kan for eksempel skje gjennom vernerunder, spørreundersøkelser om helse eller medarbeidersamtaler. Åborg mener at hvis du som leder ikke snakker jevnlig med medarbeiderne dine, kan du aldri vite når du bør gå inn for å løse en konflikt og ikke. Du må forstå hva konflikten bunner i.
Hvis du som leder ikke jevnlig snakker med medarbeiderne dine, kan du aldri vite når du bør gå inn for å løse en konflikt
4 typer konflikter
I artikkelen skriver Kollega om ulike typer konflikter – og hvilke innfallsvinkler man kan ta utgangspunkt i når man skal forsøke å løse dem. Dette er noen av konflikttypene: