Ledelse

4 typer konflikter som kan oppstå på jobben

Noen konflikter er nødvendige for å få fremdrift, mener arbeidspsykolog.

Publisert Sist oppdatert

Det er mange negative sider ved konflikter på jobben. Virkelig tunge konflikter kan være direkte helseskadelige, og går også utover både arbeidsmiljø og produktivitet.

Men konflikter kan også ha noen positive sider, mener Carl Åborg, psykolog og spesialist i arbeids- og organisasjonspsykologi. I et intervju hos kollega.se viser han til at motsetninger og diskusjoner kan føre til at vi begynner å tenke i nye baner, stiller spørsmål ved etablerte «sannheter» og kommer fram til ny enighet.

– Hvis alle i en arbeidsgruppe er stille og sier seg enige i alt, skjer det ingenting konstruktivt, sier Åborg til Kollega.se.

Ledere kan hjelpe

Åborg understreker at ledere kan være til hjelp ved å tilby tid, ressuser, penger, utstyr og informasjon, slik at medarbeidere har gode forutsetninger for å løse de oppgavene de blir tillagt. Like viktig er imidlertid den psykologiske støtten. At lederen tar seg tid til å lytte og vise at han eller hun forstår hva medarbeideren jobber med. Det er også viktig at ledere formidler til medarbeidere at de vil dem vel.

Arbeidspsykologen viser til at organisasjoner bør ha rutiner som fanger opp frustrasjon i arbeidsgrupper som er så alvorlige at de bør tas tak i. Det kan for eksempel skje gjennom vernerunder, spørreundersøkelser om helse eller medarbeidersamtaler. Åborg mener at hvis du som leder ikke snakker jevnlig med medarbeiderne dine, kan du aldri vite når du bør gå inn for å løse en konflikt og ikke. Du må forstå hva konflikten bunner i.

Hvis du som leder ikke jevnlig snakker med medarbeiderne dine, kan du aldri vite når du bør gå inn for å løse en konflikt

4 typer konflikter

I artikkelen skriver Kollega om ulike typer konflikter – og hvilke innfallsvinkler man kan ta utgangspunkt i når man skal forsøke å løse dem. Dette er noen av konflikttypene:

  • Sakskonflikt
    Dette er en uenighet som kan være tuftet på hva du synes er rett eller galt, bra eller dårlig. Bakgrunnen for konflikten kan være at partene har ulike referanserammer, bakgrunn og tankesett, skriver Kollega. Forsøk å se saken også fra den andres synsvinkel. Husk at det kan være flere veier til målet.
  • Rollekonflikt
    Dette handler om hvem som skal gjøre hva, om enkeltpersoner gjør for mye eller for lite, om oppgaver som havner midt i mellom stoler og om kollegaer som kommer inn i ditt revir. Her er rådet til ledere: Vær tydelig i rollebeskrivelsene og i hvordan du ønsker at jobben skal gjøres.
  • Verdikonflikt
    Dette er en type konflikt som kan oppstå når ideologi eller menneskesyn kolliderer. Her vil det være viktig at lederen tar til orde for at vi alle ikke må tenke og tro det samme, men at vi likevel skal kunne samarbeide og gjøre en god jobb.
  • Adferdskonflikt
    Hvis én kollega alltid kommer for sent, er utrivelig, lat eller egoistisk, kan det oppstå en adferdskonflikt. Her gir arbeidspsykologen råd om å finne ut av hvorfor medarbeideren oppfører seg som han gjør. Etter å ha snakket med den enkelte, kan man ved leilighet snakke med hele gruppen og fortelle hvilken type adferd som er akseptert på jobben og ikke.
Powered by Labrador CMS