Ledelse

5 unike ledelsesrutiner fra Google

Google har et litt uvanlig syn på ledelse. Rutinene deres kan virke skremmende og uvanlig på den gjennomsnittlige bedriften, men på Google fungerer det.

Publisert Sist oppdatert

Google har for åttende gang på elleve år blitt kåret til det beste stedet å jobbe av tidsskriftet Fortune. Google er kjent for å gjøre ting på en litt annerledes og særegen måte – også personalarbeid. Tidligere HR-direktør hos Google, Laszlo Bock, har oppsummert Googles metoder i en bok, og Marcel Schwantes, leder og grunnlegger av ledelseskonsulentfirmaet «Leadership From the Core» har funnet de fem metodene som virkelig skiller seg ut. Det skriver han til magasinet Inc.

1) Vær konsistent

Google har funnet ut at konsistente og konsekvente ledere skaper en trygghet og forutsigbarhet om hvordan man blir behandlet i ulike situasjoner.

De ansatte vet innenfor hvilke områder de har fritt spillerom, og de vet at de blir behandlet likt og rettferdig. Det er godt for de ansatte, og kommer til å øke trivselen, skriver Schwantes.

2) Ha et moralsk oppdrag

Google har et klart oppdrag: «å organisere verdens informasjon, og gjøre den mer tilgjengelig og nyttig». Det er oppdraget, fritt for penger, markeder, interessenter og brukere. Oppdraget sier ingenting om hvorfor dette er målet, eller hvem det er for, eller hva de vil oppnå.

En ting det derimot gjør er å skape en moralsk motivasjon, og det er ett av de sterkeste midlene man kan bruke, skriver Schwantes.

3) Del alt

Gjennomsiktighet er alfa og omega hos Google. Eksempelvis får en dataingeniør tilgang til nesten alt av Googles datakoder på sin første arbeidsdag. Andre ansatte får tilgang på produktplaner, lanseringsplaner, rapporter, styringsdokumentene – alt de kan tenke seg. Alle skal kunne se hva alle andre jobber med.

Gevinsten, skriver Schwantes, er en åpenhet som skaper tilhørighet og samarbeid over hemmelighold og spisse albuer.

4) Involvere de ansatte, på ekte

Medbestemmelse og involvering av ansatte blir ofte nevnt som en viktig brikke i god ledelse, men hos mange bedrifter kan det være skremmende å gi slipp på kontrollen. Hos Google er de ikke redde for å involvere, og Schwantes skriver at mange viktige praksiser hos Google startet ute på gulvet, blant de ansatte.

I 2009 lanserte Google initiativet «byråkratidrepen». Det var et program der de ansatte kunne få beskrive de største utfordringene og frustrasjonene de opplevde som følge av Googles sterke vekst. Google tok deretter tak og rettet opp i det.

5) Karakterer er ikke alt

Google har funnet ut at vitnemålskarakterene i bunn og grunn er ubrukelige i en rekrutteringssammenheng. «De forutsier ingenting», har Laszlo Bock uttalt.

Han sa til avisa The Times at «etter to eller tre år hos Google er prestasjonene dine helt uavhengige av hva du gjorde på skolen, siden oppgavene krever helt andre egenskaper. Du er dessuten en ny person. Du vokser og lærer, og ser annerledes på ting nå i forhold til før».

Powered by Labrador CMS