Ledelse

Noen organisasjoner tar formålet sitt seriøst og drives og motiveres av det i hverdagen. Andre bare formulerer et formål, et «mission», uten å ta det i bruk, registerer Alexander Madsen Sandvik, førsteamanuensis ved Institutt for strategi og ledelse ved Norges Handelshøyskole.

Bruk bedriftens formål til å motivere de ansatte

Det er en global trend at selskaper oppgir at formålet deres er å gjøre noe for andre. Bedrifter som tar det på alvor, kan tiltrekke seg motiverte medarbeidere.

Publisert Sist oppdatert

Dét mener Alexander Madsen Sandvik, førsteamanuensis ved Institutt for strategi og ledelse ved Norges Handelshøyskole (NHH). Og ringvirkningene skal være mange:

– Vi vet fra forskningen at medarbeidere som motiveres av å gjøre noe for andre presterer veldig bra og ofte trives godt på jobb, sier Sandvik, og henviser til den amerikanske forskeren Adam Grant.

Selv forsker Sandvik på hvordan mission, unike og varige formål, motiverer medarbeidere.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnenter gir tilgang til alle artikler og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS