Ledelse
Dårlig ledelse = dårlig skole
Det er gode ledere og gode eiere som mangler i skolen, ikke penger eller ressurser. Dårlige skoler skyldes mangel på forståelse for at de må ledes som enhver annen kunnskapsbedrift.
Det viser en undersøkelse Jon Morten Melhus og Pernille Dysthe har gjort gjennom intervju med 11 rektorer som alle har snudd utviklingen knyttet til dårlige resultater over lang tid, skriver Aftenposten.
De har nå skrevet en bok om sine funn – ”Riktig rektor”.
Det er ikke et ressursspørsmål. Norge bruker mest penger på utdanning i Europa, men får minst igjen. Rektor er hovedårsaken til den lave kvaliteten på mange skoler, sier Melhus til Aftenposten.
Han mener det kan trekkes en parallell til næringslivet og sier videre at det er en sterk sammenheng mellom dårlig ledelse og dårlige resultater. Det samme gjelder for skolen, sier han, og mener skoleeierne er ansvarlig for å sørge for gode skoleledere og hindre at tusenvis av skoleelever får dårlig skolegang på grunn av at eierne ikke gjør jobben sin.
Leder av Norsk Skolelederforbund, Solveig Hvidsten, mener også at skoleledelse er avgjørende å forbedre resultatene i norsk skole, skriver Aftenposten.
Nylige artikler
Fredsprisvinneren vant folkets hjerter – tross alt
Ny vurdering av pendlerfradrag kan gi penger tilbake
Dette er Høyre-trioens distriktsalibi: Odelsgutt fra bøgda
Slik skal Norge gjøre seg mer attraktivt
Chile kan få sin mest høyreorienterte president siden Pinochet
Mest leste artikler
Økende arbeidsledighet blant unge: Er arbeidslivet tilpasset Gen Z?
Slakter eget slagord
Historisk vedtak: FN-konvensjon for funksjonshemmede innlemmes i norsk lov
Ole Gustav Gjekstad: Ny landslagssjef med fokus på individuell teknikk
Frank Gran om omkamper i kunnskapsorganisasjoner: Forståelse og ledelse