Ledelse

Sverre Blandhol har skrevet boken "Konfliktkoden Forstå hva som foregår i konflikter."

De fleste konflikter følger samme mønster

Det starter gjerne med en faglig uenighet, men kan eskalere til noe som legger arbeidsmiljøet i grus. Det aller viktigste middelet mot konflikter på jobb er forebygging. Og at det tas grep umiddelbart dersom «noe er på gang».

Publisert Sist oppdatert

Konflikter bygger seg opp og utspiller seg omtrent på samme måte, både i arbeidslivet og overalt ellers, for selve konfliktkoden er stort sett lik, enten det dreier seg om arveoppgjør i familien, en arbeidskonflikt eller til og med en krig, som den som pågår i Ukraina, forteller juss-professor Sverre Blandhol, som nylig ga ut boken «Konfliktkoden − Forstå hva som foregår i konflikt».

En del konflikter kan unngås hvis ledere og ansatte er mer observante, og klarer å ta tak i ting når de oppstår, hevder professoren. Men konflikter i seg selv behøver ikke bare være negative.

I boken skriver han om at konflikter utvikler seg trinnvis og at det eksisterer bestemte terskler til ulike eskaleringsnivåer. Det går an å dele en konflikt inn i flere terskler og det er fire eskaleringsnivåer som generelt blir brukt, basert på inndelingen til Fisher og Keasly.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Dagens Perspektiv

Se våre tilbud

Dagens Perspektiv
Digitalt

Se våre tilbud

Powered by Labrador CMS