Ledelse

Gorm Frimannslund er ansatt som konsernsjef i Bane NOR SF.

Den nye Bane Nor-sjefen letter på sløret

– Et foretak som skal være ansvarlig for all utbygging og drift av jernbanenettverket gir jo visse friheter sammenlignet med tidligere organisering, sier Gorm Frimannslund.

Publisert Sist oppdatert

Styret i Bane NOR SF har i dag ansatt Gorm Frimannslund som konsernsjef. Frimannslund er direktør for Infrastrukturdivisjonen i Jernbaneverket og vil umiddelbart tiltre stillingen som konsernsjef for å lede arbeidet med etablering av foretaket i samarbeid med styret. Foretaket skal være operativt fra 1. januar 2017.

Gorm Frimannslund har i tillegg til sin nåværende stilling i Jernbaneverket hatt flere lederstillinger i SAS og Widerøe. Han er tidligere direktør for SAS sin tekniske virksomhet, og driftsdirektør i Widerøe, administrerende direktør i SAS Ground Services Norway, direktør for bakketjenesten i SAS og direktør for SAS i Norge.

– Det å ha et foretak som skal være ansvarlig for all utbygging og drift av jernbanenettverket gir jo visse friheter sammenlignet med tidligere organisering, sier Frimannslund til Dagens Perspektiv.

Mens Jernbaneverket var en etat med tette bånd til departementet, skal Bane Nor nå rapportere til det nye jernbanedirektoratet. Bane Nor kommer til å opptre veldig mye mer likt et vanlig selskap som følger aksjeloven og regnskapsloven. Konflikter mellom Bane Nor og for eksempel togselskapene som bunner i systemfeil skal løses som i dag. I tillegg utvikles det for tiden en kjøreavgift som togselskapene skal betale for å bruke jernbanenettet. Denne avgiften skal kunne delvis tilbakebetales hvis togene står.

– Det er bakt inn noen kraftige gulrøtter for at vi skal gjøre så godt vi kan, så det blir veldig viktig for oss, sier Frimannslund som synes den nye organiseringen blir en mer naturlig måte å drive en stor produksjonsbedrift på:

– Vi tar ut noe som har vært statlig drevet, og som nå fortsatt er statlig eid, men operer mer som en kommersiell virksomhet, sier Frimannslund.

Bakgrunnen han tar med seg fra flybransjen vil komme godt med i den nye jobben.

– Det flybransjen gjør godt er å gjennomføre store omstillingsprosjekter mens man samtidig opprettholder et sikkerhetsnivå og leverer et produkt som kunden er fornøyd med. Og det tror jeg vil skal få til i Bane Nor, sier han.

Fra Jernbaneverket og Rom Eiendom tar han med seg de ansatte. Og selv om det ikke planlegges med noen bemanningsøkning totalt sett, skal selskapet nå ut å rekruttere en del eksterne ledere. Men en lønnsspiral som den man har sett i Nye Veier, blir det ikke snakk om. Selv tar Frimannslund i første omgang med seg lønnen han hadde i Jernbaneverket.

– Når vi skal tilrekke oss flinke folk eksternt, så kan det hende vi må strekke oss litt - men vi kommer til å strekke oss minst mulig, vi vil ikke bidra til et galopperende lederlønnsnivå, sier han.

Mens Storbritannia var først ute med å liberalisere jernbanen i Europa, har flere land fulgt etter, blant annet Sverige. Frimannslund mener Norge må finne sitt eget spor.

– Det er ingen land som fremstår som lysende eksempler i dag. Jeg tror vi må plukke kunnskap fra ulike land. Vi går ikke så langt som i Sverige, men tar det heller stegvis her i Norge. Det viktige for oss er å opprettholde høy kvalitet til kunden og bevare høy kompetanse underveis, sier konsernsjefen i Bane Nor.

Powered by Labrador CMS