Ledelse

– Disrupsjon er mer krevende enn innovasjon

– Å lede i en transformasjon er utrolig krevende. Du må hele tiden bygge nye fortrinn, forteller gründer og leder, Bente Sollid Storehaug.

Publisert Sist oppdatert

– Før tok det 10 år å internasjonalisere en bedrift. I dag må man kunne skalere med en gang. Ordene er Bente Sollid Storehaug sine. Under sitt foredrag for Årets unge ledere 2018, en lederkåring i regi av Assessit, snakket hun om innovasjon, disrupsjon, ledelse og transformasjonstiden vi er inne i dag.

Bente Sollid Storehaug var seriegründeren som lyktes med det meste på 1990-tallet. Hun startet en rekke selskaper innen it og media, og ble kjent for selskapet Digital Hverdag AS som hun startet i 1993. Rask vekst førte til fusjon med New Media Science ASA i 1998, før det nyfusjonerte selskapet slo seg sammen med Linne Group AB og Cell Network i 1999. Det sammenslåtte selskapet ble notert på børsen i Stockholm våren 1999. Sollid Storehaug ledet den norske virksomheten frem til 2000. I dag heter selskapet Bouvet ASA og er notert på Oslo Børs.

I dag er hun styreleder i Boostcom Gruppen og Hitch, og sitter også i konsernstyrene i Hafslund E-CO, Polaris Media ASA, Europris ASA, Eika-Gruppen og Motor Gruppen AS. Sollid Storehaug har opparbeidet seg lang styreerfaring fra børsnoterte selskaper innen media, it, retail og finans samt teknologi-startups.

Nye muligheter ved digitale skift

Sollid Storehaug var 25 år da internett ble kommersialisert, og grep selv muligheten under et digitalt skifte. Når ny teknologi blir introdusert og anvendt fornuftig, vil ofte de etablerte aktørene slite, mener hun. Det skjedde også på 1990-tallet.

– Det åpner seg mange muligheter når vi får et digitalt skifte. Det er krevende for de etablerte bedriftene, sier hun.

Foto Bente Sollid Storehaug forteller at det er utfordrende å lede i en transformasjon som vi opplever i dag. Det gjelder hele tiden å kunne bygge fortrinn. Foto: Bård Andersson

I dag jobber hun med bedrifter som står midt i digiale transformasjoner – både nyetablerte og store selskaper. Hun beskriver situasjonen i dag som et «digitalt, kundedrevet makroskifte». Det innebærer at konkurransebildet endres, og at innovatører river ned gamle monopoler.

– Da jeg var redaktør i 1987 trodde ingen at to selskaper skulle komme å rive ned grunnlaget for hele bransjer. Men det er når alle bransjer endres at det er gode tider for innovasjon. I dag har vi bedre verktøy til å takle disse skiftene, påpeker hun.

Etablerte aktører opplever nå at inntektene stuper, og at den nye konkurransen er global og annerledes. Det stilles krav til bedriftene som skal lykkes om de må kunne skalere med en gang. Før tok dette årevis.

– Reklamepotten i Norge, for eksempel, er på 19 milliarder kroner. 9 av milliardene er digitale, og av disse tar Facebook og Google 6 milliarder, eksemplifiserer hun.

Mange konkurser

Hun forteller at retail – detaljvaremarkedet – ligger 10 år bak mediebransjen. Det blir det mange konkurser av, siden kundene endrer atferd og nettet tar en stadig større del av kaken, når det gjelder vekst.

– Den brutale realiteten er at når noe nytt vokser frem, vil noe annet dø. Å lede i en tranformasjon er utrolig krevende. Du må hele tiden bygge nye fortrinn, forteller hun, og viser til sitatet fra Telias direktør: «Å forholde seg til disrupsjon er nesten som å bytte flymotor i lufta».

Når det gjelder telekom-bransjen er endringene tydelige. Ifølge Sollid Storehaug ser ikke lenger Telia på Telenor som sin hovedkonkurrent.

– Disrupsjon er ikke det samme som innovasjon. Det er det viktig å være klar over. Det er mye mer krevende med disrupsjon enn innovasjon. Steve Jobs stod for den mest vellykkede disrupsjonen, da han snudde opp ned på telefonmarkedet med sin iPhone. Så kom de sosiale mediene. De representerer i dag banken, avisene og butikkene våre, sier hun.

Lederverktøy

10 observasjoner om hvordan bedrifter lykkes med disrupsjon:

Behov for nye talenter og strategier:

  • Ikeas nye strategi går for eksempel ut på å endre hele butikkopplevelsen
  • De stopper utbyggingen og legger ned servicesentra
  • Equinor satser på bredere virksomhet og helt nye strategier

Ekstrem kundeorientering:

  • Dette gjelder i alle bransjer
  • Du må snakke med kundene, og ta rede på hva de er opptatte av
  • Skaff data, og bruk dem til å avdekke nye behov

Du lykkes ikke dersom ikke endringen eller digitaliseringen er forankret i toppledelsen:

  • BI og MIT avdekket at Norge og Sverige sliter med å forankre dette i toppledelsen
  • Kina og USA lykkes godt med dette
  • Du må forstå hvilke teknologier som forandrer bransjen

Innovering:

  • Det kreves i dag mer innovering enn noensinne
  • På Kværner Verdal har de utviklet en robot som tar unna for åtte årsverk
  • Dette bidrar til å sikre de lokale arbeidsplassene, ikke til å svekke dem
  • Innovering gir flere oppdrag og mer konkurransedyktighet

Raskere beslutninger:

  • Når investerer vi, eller endrer strategien?
  • 40 prosent av alle telekom-selskapene kan være borte om 10 år, ifølge Davos-toppmøtet
  • Telenor erkjenner også dette, og det er en viktig erkjennelse

Mot og risikovillighet:

  • Rune Bjerke og DNB har brukt 600 millioner kroner på Vipps uten å tjene noe
  • Bankmiljøet er fusjonert inn med Vipps
  • Det gjør dem robuste når store aktører som Apple Pay og de andre kommer på markedet

Disrupsjon må inn i styrerommet:

  • Styrer har ikke råd til å være digitale sinker

Riv ned siloene:

  • Du må rydde og sortere dataene dine
  • Det bidrar til en innsjø, der vi kan utvikle og ta i bruk kunstig intelligens

Økt innovasjon:

  • Etablerte virksomheter trenger også innovasjonskraft
  • Digitalisering må bidra også til økte inntekter
  • Det må investeres i kunstig intelligens

Samarbeid:

  • Det finne ingen rene bransjer lenger
  • Derfor må samarbeid som tidligere virket uhørte eller usannsynlige vurderes og/eller inngås
  • Tidligere konkurrenter samarbeider godt i dag

Kilder: Bente Sollid Storehaug

Powered by Labrador CMS