Ledelse

En effektiv leder bør være i stand til å ta disse endringene på strak arm, lindre usikkerheten og lede teamet sitt på avstand, uten å la det gå utover engasjementet eller moralen til de ansatte.

Disse fem personlighetstrekkene kjennetegner en effektiv virtuell leder

Som en reaksjon på COVID-19 pandemien, har selskaper over hele Norge i stor grad tatt i bruk hjemmekontor og kontoret har endret seg til virtuelle arbeidsplasser.

Publisert Sist oppdatert

Mens bruken av hjemmekontor er et nødvendig redskap for selskaper i utfordrende tider, dukker problemene opp for ledere når de skal kommunisere med ansatte, opprettholde og overvåke produktiviteten.

I tillegg skal lederen støtte de ansatte - både nye og de som har vært ansatt en stund.

Ifølge lederskapsrådgivningsselskapet Hogan Assessments - er et sterkt virtuelt lederskap nøkkelen til å overvinne disse utfordringene.

Hogan Personality Inventory støttes av mer enn 30 års anerkjent forskning, og har identifisert fem personlighetstrekk som er forbundet med effektivt virtuelt lederskap.

I en pressemelding lister de om fem personlighetstrekk som skal kjennetegne en effektiv virtuell leder.

Tilpasningsdyktighet

En brå overgang til hjemmekontor kan føre til at de ansatte føler seg isolerte og bekymrer seg for fremtiden.

En effektiv leder bør være i stand til å ta disse endringene på strak arm, lindre usikkerheten og lede teamet sitt på avstand, uten å la det gå utover engasjementet eller moralen til de ansatte.

Ledere som skårer høyt på tilpasningsdyktighet, vil forbli rolige og holde hodet kaldt i perioder med mye stress.

Graden av tilpasningsdyktighet måler et individs stresstoleranse, optimisme og evnen til å beholde fatningen når man utsettes for store forandringer.

Ledere som er gode på dette, vil motivere teamet sitt til å fortsette å jobbe, redusere stress, og tilpasse seg de endringene som skjer omkring dem.

Mellommenneskelige relasjoner

Hjemmearbeid kan oppleves ensomt, spesielt for dem som er avhengige av støtte og samarbeid med sine medarbeidere, for eksempel nyansatte.

Disse ansatte kan føle seg isolerte og mindre komfortable med å søke hjelp og rettledning fra kollegaer når det er fysisk avstand mellom dem.

Mellommenneskelig følsomhet måler følsomhet for takt og tone, måter å kommunisere på og evnen til å vedlikeholde mellommenneskelige forhold.

Ledere som skårer høyt her, er diplomatiske, varme og vennlige, og unngår vanligvis konflikt med sine ansatte. Det å være en god kommunikator, og å være tilgjengelig for støtte og veiledning, er helt nødvendige egenskaper når man skal lede et team på avstand.

En effektiv virtuell leder bør ta seg tid til å ringe sine ansatte daglig, og sjekke hvordan det går med dem, uten å detaljstyre og presse med hensyn til tidsfrister.

Gjennom å være tilgjengelig, og å lytte til sine ansattes spørsmål og bekymringer, kan man bidra til at arbeidet på hjemmekontoret føles mindre «ensomt» og overveldende – spesielt for nyansatte, som trenger spesielt mye støtte.

Ambisjon

Hjemmekontor kan føles demotiverende for ansatte, og mange kan føle på mangel på retning i sine daglige aktiviteter.

Dette kan føre til kaos, hvis arbeidsdagen blir mindre avgrenset, og det blir vanskeligere å få et overblikk over produktiviteten.

For ansatte som mangler faste oppgaver, må ledere bruke tid og energi på å definere nye oppgaver, mål og tidsfrister.

Ledere som skårer høyt på ambisjon, er godt utrustet til å sørge for at teamet bevarer produktiviteten, også i krisetider.

Ambisjon måler et individs konkurranseinstinkt, energi og grad av målrettethet. Ambisiøse ledere er meget selvsikre, de utstråler energi og drivkraft, noe som gjerne smitter over på de ansatte.

I perioder med hjemmekontor kan selskaper oppleve det som utfordrende å måle produktivitet ved hjelp av tradisjonelle metoder, så som antall timer arbeidstimer på kontoret, og de vil heller fokusere mer på resultater.

En ambisiøs leders konkurransefokuserte og målrettede natur vil passe godt i et mer resultatdrevet virtuelt arbeidsmiljø, og deres selvsikre og proaktive vil inspirere de ansatte til å fylle sin rolle, og beholde produktiviteten.

Nysgjerrighet

Med hjemmekontor blir det en ny tilnærming til daglige aktiviteter og prosesser. Teammøter blir til videomøter, raske spørsmål blir til øyeblikkelige beskjeder.

Graden av nysgjerrighet måler en leders åpenhet for nye ideer og muligheter, inkludert bruk av nye verktøy og ny teknologi.

Ledere som skårer høyt her, er fantasifulle, interesserte i ny teknologi, og nysgjerrige på nye og oppfinnsomme måter å løse problemer på.

En nysgjerrig leders evne til kreativ tenkning, selv om dette også kan medføre utfordringer, vil være et viktig fortrinn for et team på hjemmekontor, siden nye kommunikasjonsmåter og arbeidsmetoder er nødvendige, og arbeid utveksles på nett.

Det er viktig at ledere handler raskt når det blir nødvendig å omstille seg til hjemmekontor. En effektiv virtuell leder bør evne å tilegne seg ny kunnskap hurtig, og reagere umiddelbart på den teknologiske oppstillingen, ved å ønske den nye teknologien som gjør dagliglivet enklere for ansatte, velkommen.

Altruisme

La oss la business være business for et øyeblikk. En pandemi er skremmende, og mange ansatte kan bli engstelige mens de sitter på hjemmekontoret, på grunn av det som skjer ute i den store verden.

En effektiv virtuell leder bør være empatisk, også når det er umulig å møtes ansikt til ansikt, og hen bør være sensitiv overfor hvordan de ansatte har det, og hvordan de takler å jobbe på hjemmekontor.

Altruisme måler et individs ønske om å hjelpe andre, og ønske om å bidra til samfunnets beste. Ledere som skårer høyt her, vil gjøre sine ansattes sine ansattes velvære til en prioritet.

Støtte dem når de trenger det, og fremstå som en forenende kraft i vanskelige tider. Siden alle ansatte er forskjellige, er det viktig å være oppmerksom på den enkelte ansattes personlighet, helse og privatliv, som kan spille inn i perioder med hjemmekontor, slik at lederen kan veilede og ta beslutninger for å tilrettelegge best mulig for den enkelte ansatte.

– For mange selskaper er hjemmearbeid uunngåelig i møte med den pågående COVID-19 krisen, og den beste måten å få til en myk overgang til en virtuell arbeidsplass, er å ha en effektiv virtuell leder i spissen, sier Dr. Ryne Sherman, Forskningsansvarlig for Hogan Assessments.

– Flere tiårs forskning på effektivt lederskap forteller oss at den beste kandidaten til å lede en arbeidsstokk som jobber hjemmefra, er veltilpasset, ambisiøs, åpen form ny teknologi, en god kommunikator og meget omsorgsfull når det gjelder å støtte sårbare ansatte, sier han.

Powered by Labrador CMS