Ledelse

Er du en leder eller en redningsmann?

Ledere som gjør alt for sine medarbeidere kan ende opp med å bli redningsmenn mer enn de er ledere.

Publisert Sist oppdatert

Det kan høres fantastisk ut med ledere som vil gjøre alt for sine ansatte, men Anna-Mette Thomsen – spesialist i arbeids- og organisasjonspsykologi – skriver i et innlegg hos danske lederweb.dk at man skal være oppmerksom på hvordan den typen lederadferd kan slå ut i negativ retning.

Hun bruker en modell hun kaller dramatrekanten, en trekant hvor hver spiss i trekanten representerer tre ulike roller: en redningsmann, et offer og en skurk. Organisasjonspsykologens argumentasjon går i hovedtrekk som følger: Hvis man selv inntar én av disse rollene, tvinger man motparten over i en av de andre rollene.

Thomsen mener altså at en leder som velger redningsmannsrollen, gir medarbeideren valget mellom offerrollen og skurkerollen. Det finnes medarbeidere velger skurkerollen, gjennom å opptre dominerende, undertrykkende og kritiserende, men siden sjefen tross alt sitter i en formell maktposisjon, vil de fleste medarbeidere ifølge psykologen velge offerrollen.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnenter gir tilgang til alle artikler og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS