Ledelse

Fire avklarende spørsmål

Har du tillit som leder? Stoler du på dem som leder deg? Manglende avklaring kan bidra til usikkerhet.

Publisert Sist oppdatert

«Hvordan vet jeg om sjefen min stoler på meg, eller om jeg stoler på min sjef», spør skribent Glen Llopis i Entrepreneur.

Tillit må føles og oppleves, ikke bare bli uttalt, hevder han, og påpeker samtidig at du må stille deg selv det samme spørsmålet: «Stoler jeg på meg selv som leder»?

Svaret du får er bare et ord. Manglende gjennomsiktighet, internpolitikk, silo-tendenser i avdelingene, dårlig mentalitet og skjulte agendaer gjør det vanskelig for alle å kunne stole på seg selv og andre. Samtidig er det å kunne oppleve tillit sannsynligvis viktigere enn noensinne. Ofte er den bekreftelsen alt du har, i en tid der forandringene skjer stadig raskere, hevder Llopis.

Her er spørsmålene han anbefaler å stille for å finne ut om tilliten er på plass:

Slik finner du ut om du har tillit:

Føler jeg meg trygg når jeg sier fra, eller føler jeg meg bedømt?

  • Ifølge forsking utført av Llopis føler de fleste lederne (85 prosent) at gjennomsiktighet, det å føle seg verdsatt og respektert er mest viktig for å kunne skape et miljø som preges av tillit

  • Bare 12 prosent av ledere sier det de ansatte legger mest vekt på: at arbeidsmiljøet er trygt, uten at man dømmer hverandre

  • Det er viktig for de ansatte at de, i en åpen dialog, skal kunne føle seg trygge og vite at det ikke finnes noen skjulte agendaer

Gir mine ledere meg rom for å gi ærlige tilbakemeldinger?

  • Bedriftskulturer med direkte feedback har ledere som gir ansatte makt til å bryte ned siloer, og til å bygge broer som styrker kommunikasjon, tydelighet og en forståelse mellom topp og bunn i organisasjonen

  • I slike organisasjoner bruker man ikke stillingene sine som pressmidler for å begrense andres stemmer

Har mine ledere sine egne identiteter, og gir de meg innflytelse til å ha min egen?

  • For mange ledere begrenser seg til bare å se og være ansvarlig for det andre vil at de skal se og være – fremfor hva de søker

  • For mange ansatte registrerer dette, og reduseres derfor til å gjøre det de blir bedt om, i stedet for å bidra med sine styrker

  • Slike ledere og ansatte mister sine identiteter og får aldri tatt ut potensialene sine

Investerer sjefen min i arbeidsforholdet?

  • Arbeidsforhold er avhengige at partene har tillit til hverandre

  • Skal en leder ha suksess, må lederen ha ansatte som deler motivasjonen og målsetningene. Denne tilliten oppnås over tid

  • Ansatte har mer makt over lederne sine enn de tror. Uten ansatte som stoler på dem, har lederne bare kortsiktig og kunstig innvirkning på beslutningene

  • Ledere må jobbe for å fortjene tilliten fra de ansatte samt investere i disse arbeidsforholdene. Det samme gjelder de ansatte

Kilder: Entrepreneur / Glenn Llopis

Powered by Labrador CMS