Ledelse
– For mye alvor på norske arbeidsplasser
Sans for humor forebygger stress og sykefravær og bedrer evnen til å takle kriser, ifølge forfatter Jon Morten Melhus.
– Sans for humor hjelper oss å mestre stress, frustrasjoner, ubehag og andre daglige problemer. Når livet blir krevende, vondt og vanskelig, kan vi bruke humor til å skape distanse, forteller Jon Morten Melhus.
Melhus har ledererfaring blant annet fra Den Norske Opera, Radio 1 og «Mor i Brøstet». Nå driver han selskapet Humor & Lønnsomhet, og trener ledere i å skape mer begeistring på jobben.
Senker sykefraværet
Han har skrevet boka «Latterlig lønnsomt», som konkluderer med at humor på arbeidsplassen er viktig. Det reduserer sykefravær, øker trivselen og kan øke lønnsomheten.
– Humor øker prestasjonsnivå og evnen til å ta til seg ny læring. Humor reduserer også turnover siden folk er lojale i en organisasjon hvor det er morsomt og hyggelig. Vi ser også at humor øker innovasjon og kreativitet, sier Melhus i et intervju med Lederne.
For mye alvor
Melhus syns det er for mye alvor i norske virksomheter. Ifølge forfatteren er det mulig å bruke humor, og samtidig være profesjonell. Man skal ikke tulle med nedbemanning og omorganisering, og ha respekt for medarbeiderne.
– Men det er hvordan du har det i hverdagen, hvordan du takler den, som bestemmer hvordan du takler ting når det drar seg til og blir krevende. Selv begravelsesbyråer bruker humor, sier Melhus.
Humor øker evnen til å takle kriser, problemer og usikkerhet, mener han.