Ledelse
Gode selgere
Gode selgere inngir tillit, har godt humør – og de drives ikke av bonus.
Dét viser en studie direktør for lederutvikling i Schibsted, Morten Harlem, har gjort i forbindelse med arbeidet med mastergraden sin på Handelshøyskolen BI.
– Det mest oppsiktsvekkende er at vi ikke fant noen sammenheng mellom prestasjonsbasert lønn og oppnådde salgsresultater, sier veileder og førsteamanuensis Ole I. Iversen til bladet Personal og Ledelse.
Studien er gjort blant 75 medieselgere i Schibsted, og resultatene viser at de beste selgerne gir og inngir tillit. De har videre et jevnt godt humør, og utviser en viss bekymring for hva som kan gå galt i prosesser. De er opptatt av å tjene kunden, er tilgjengelige, holder orden og jobber selvstendig for å få det beste ut av organisasjonen.
Studien viser for øvrig at personlighet og motivasjon forklarte mer av variansen i salgsresultater enn erfaring.
Nylige artikler
Fredsprisvinneren vant folkets hjerter – tross alt
Ny vurdering av pendlerfradrag kan gi penger tilbake
Dette er Høyre-trioens distriktsalibi: Odelsgutt fra bøgda
Slik skal Norge gjøre seg mer attraktivt
Chile kan få sin mest høyreorienterte president siden Pinochet
Mest leste artikler
Økende arbeidsledighet blant unge: Er arbeidslivet tilpasset Gen Z?
Slakter eget slagord
Historisk vedtak: FN-konvensjon for funksjonshemmede innlemmes i norsk lov
Frank Gran om omkamper i kunnskapsorganisasjoner: Forståelse og ledelse
Ole Gustav Gjekstad: Ny landslagssjef med fokus på individuell teknikk