Ledelse

Hvor empatisk bør en visjonær toppleder være?

Emosjonell intelligens er et hinder for toppledere som vil lykkes, mener Tomas Chamarro-Premuzic.

Publisert Sist oppdatert

– Visjonære og innovative toppledere som lykkes, er villige til å gå på kompromiss med mellommenneskelige forhold og ta upopulære avgjørelser, sier Tomas Chamarro-Premuzic, toppsjef i Hogan Assessments Systems og professor i forretningspsykologi ved University College London, til Dagens Næringsliv - Magasinet.

Chamarro-Premuzic mener at en person med høy grad av empatisk innlevelse som regel vil ha vanskeligere for å gjennomføre planer som oppleves negativt for andre, og at vedkommende vil ha vanskeligere for å gi og ta imot negativ kritikk. Han viser også til at folk som scorer høyt på det emosjonelle som regel scorer lavere på kreative og innovative evner.

I et innlegg hos Harvard Business Review tidligere i år skrev Chamarro-Premuzic om det han mener er de negative sidene ved å score høyt på emosjonell intelligens. I tillegg til de allerede nevnte punktene, hevder han her at folk med høy emosjonell intelligens har en velutviklet evne til å manipulere andre; de har en tendens til å utforme budskapet sitt slik at det føles bra for publikum. Han mener også at de med høy emosjonell intelligens har en aversjon mot å ta risiko.

Uenige om emosjonell intelligens

Hogan Assessments Systems er et stort selskap med hovedkontor i USA som står bak en rekke testverktøy og måleinstrumenter til bruk i næringslivet, det være seg til lederutvikling, intern talentjakt eller rekruttering. Noe av det de måler, er emosjonell intelligens.

Emosjonell intelligens er et omdiskutert begrep. Noen omfavner det, andre er skeptiske. Harald Føllesdal - førsteamanuensis i organisasjonspsykologi ved Handelshøyskolen BI - er blant dem som mener man bør forholde seg kritisk til all forskning på emosjonell intelligens. Han har uttalt til Tidsskriftet for Norsk Psykologiforening at EQ er et ullent og upresist begrep, og viser til at ulike forskere per i dag legger helt ulike ting i begrepet emosjonell intelligens. Til Dagens Næringsliv sier han at betegnelsen EQ ofte blir brukt om mange forskjellige personlighetstrekk som etter hans mening ikke burde samles under én paraply.

Står empati i veien for visjoner?

Mange mener at høy emosjonell intelligens er særdeles viktig for å bli en god leder. En av de mest kjente, er psykologen Daniel Goleman, som har skrevet boken «Emotional Intelligence». Han mener at de beste lederne er like på den måten at de alle har en høy grad av det som er blitt kjent som emosjonell intelligens.

Tomas Chamarro-Premuzic Chamarro-Premuzic mener at emosjonell intelligens er viktig for mellomledere, men sier til Dagens Næringsliv at han styrer unna kandidater med svært høy score på EQ-tester når han jobber med rekruttering av toppledere. EQ-testene kartlegger ifølge Chamarro-Premuzic evnen til å identifisere, vurdere og kontrollere følelser, både egne og andres. EQ inkluderer også selvinnsikt og empati. Men ifølge Chamarro-Premuzic «er det ikke naturlig for et menneske med svært høy emosjonell intelligens å oppføre seg strategisk og visjonært».

Espen Skorstad, spesialist på arbeidspsykologiske tester og adm.dir i testselskapet Cut-e Norge, er sier til Dagens Næringsliv i at han er uenig i at den delen av personligheten som berører empati og menneskelig sensitivitet kan komme i veien for visjonær toppledelse. Skorstad viser videre til at toppleder må kunne lytte til og forstå andre mennesker, og da er det en åpenbar fordel å være empatisk.

Lederbibliotek

Har du spørsmål om ledelse?

I vårt lederbibliotek finner du ekspertrådene, fagartiklene og verktøyene som hjelper deg som leder.

Gå til Lederbiblioteket.


Powered by Labrador CMS