Ledelse
Hvordan lede sta og defensive medarbeidere?
Ledelseskonsulenten Liz Kislik mener å ha noen svar.
Lest om ledelse. Liz Kislik, som har jobbet som konsulent i tretti år og har hatt en del store amerikanske selskaper på kundelista, skriver i et innlegg hos Harvard Business Review om det å lede medarbeidere som er i konstant opposisjon.
Hun viser til at dette er medarbeidere som gjerne drives av et ønske om å vise styrke, samtidig som de skjuler redsel for endring eller andre bekymringer.
- Les også: – Ledere må tåle å stå i ubehag
Kislik tipser i innlegget om tre ulike tilnærminger som kan være til hjelp når du skal forsøke å få det beste ut av en medarbeider som er i opposisjon. Dette er overskriftene:
Man må imidlertid vite når nok er nok, presiserer konsulenten, som hos hbr.org skriver om en leder som avviste personalavdelingens tilbakemeldinger på egen adferd så konsekvent at han ble et problem for bedriftskulturen. Han måtte til slutt gå.
I mange tilfeller, når man forstår hva medarbeidere i opposisjon er bekymret over og den motivasjonen de har, så kan man imidlertid som leder gi god støtte gjennom å endre arbeidsoppgaver og gjennom å bygge relasjoner, mener Liz Kislik.
Slik kan man bidra til at den ansatte får brukt sine sterke sider til beste for organisasjonen.