Ledelse

Ledelsesrådgiver Jan Wiese anbefaler deg å kontrollere tidsbruken din, og at du setter deg inn i den andre personens ståsted, når du skal kommunisere med negative personer.

Lederverktøy: Lær deg ­kommunikasjon med negative personer

Mange småkonflikter eskalerer til å bli store og dyre problemer for bedrifter. Derfor må du lære deg å finne løsninger sammen med negative personer, hevder ledelsesrådgiver.

Publisert Sist oppdatert

Det er to hovedtilnærminger som ledere kan benytte når de skal kommunisere med negative personer, ifølge ledelsesrådgiver Jan Wiese. Hvilken du velger avhenger av hvor mye tid du har til rådighet.

– Dette er på mange måter forskjellen mellom hard og myk ledelse. Valget handler om en tidsdimensjon. Har du nok tid, velger du én kommunikasjonsstrategi. Har du ikke tid, velger du en annen, sier han til Ukeavisen Ledelse.

Ledernes problem er at de ofte opplever at de ikke har har nok tid. Det er flere årsaker til dette: Hverdagen kan være hektisk, de mangler kompetanse til å få noe konstruktivt ut av slike dialoger eller de synes det er ubehagelig å håndtere konfliktsituasjoner generelt.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnenter gir tilgang til alle artikler og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS