Ledelse

Makt uten status

Den som har mye makt, men lav status kan være en kilde til konflikter på arbeidsplassen.

Publisert Sist oppdatert

Folk som har mye makt over ressurser i en organisasjon, men lav status, kan ødelegge mye på en arbeidsplass. Ikke fordi folk i disse stillingene er usympatiske mennesker som sådan, men fordi de befinner seg i en vanskelig posisjoner som gjør at de står i fare for å utvikle dårlig adferd. Det uttaler Nir Halevy, professor i organisasjonsadferd ved Stanford Graduate School of Business, i en artikkel i universitetsmagasinet Stanford Business.

I en forskningsartikkel som er publisert i Organization Science konkluderer Halevy og forskerkollegene Eric M. Anicich (Columbia University), Adam D. Galinsky (Columbia) og Nathanael J. Fast (University of Southern California) med at mennesker som befinner seg i mye-makt/lav-status posisjon risikerer å utvikle adferd der de behandler andre på dårlig eller nedverdigende vis. Forskerne viser til at det ikke er så vanlig å skille mellom status og makt, men etter deres begreper er det en venselit forskjell: Folk med makt har kontroll over ressurser. Folk med høy status er mennesker som blir respektert og beundret.

Les også: Maktbruk i arbeidslivet. Forstå maktspillet

Giftig kombinasjon

En leder med høy status i egen organiasjon vil dra fordeler av de positive følelsene som følger med statusen, og vil sannsynligvis oppføre seg bra mot andre, skal vi tro forskerne. Motsatt vil folk med lav status ofte få lite respekt. Det er sannsynlig at de blir påvirket av de negative følelsene som følger med den slags, og begynne å handle deretter.

– All den tid dette er mennesker som har kontroll over ressurser, kan de ha negativ innvirkning på organiasjonen. Makt uten status er en giftig kombinasjon, sier Halevy til universitetsavisen Standford Business.

Forskerne har gjort flere eksperimenter som har avdekket denne typen mønstre. I ett av dem ble «lederne» i forsøket utstyrt med ulike kombinasjoner av makt og status, uten at «medarbeiderne» var informert om dette. Alle ledere fikk beskjed om å si opp en ansatt gjennom et brev, mens medarbeiderne som fikk brevene skulle rapportere om sine reaksjoner på brevet. Resultatene viste at de medarbeiderne som hadde fått oppsigelsen av en leder med mye-makt/lav-status i større grad enn andre rapporterte at de følte at oppsigelsen var skrevet på nedverdigende vis. De forventet i større grad enn de andre også at de ville komme i konflikt med avsenderen.

Dette kan vi lære

Noe av det ledere kan lære av dette, er at når det oppstår konflikter på arbeidsplassen så er det ikke nødvendigvis «vanskelige» medarbeidere/ledere som er roten til ondet. Noen ganger er det ikke personligheten til folk, men rollen som er kilden til problemet.

Forskernes stalltips til ledere er å forsøke å løfte statusen til medarbeidere/ledere som har makt, men mangler status. Dette kan skje gjennom å anerkjenne vedkommendes bidrag til selskapets resultater og mål. Kanskje kan det også hjelpe med en annen jobbtittel?

Og hva hvis du tenker at du selv har makt, men ikke status? Husk at hvis du oppfører deg dårlig mot andre, så vil du redusere statusen din ytterligere og føle deg enda mindre respektert. Noe som kan bli en kime til konflikt. Bruk heller energien på å heve din egen status på konstruktivt vis, for eksempel gjennom å selv bidra mer og gjennom å synliggjøre den kompetansen du har.

Powered by Labrador CMS