Ledelse

Mannlige styrekandidater ble vurdert etter utseendet. Ikke kvinnene.

Det viser en undersøkelse forskere har gjort i Storbritannia.

Publisert Sist oppdatert

Forskere har tatt i bruk bilder fra årsrapporter som viser kandidater til styreposisjoner, nye kandidater og kandidater som stiller til gjenvalg, i en noe spesiell studie om valg av styremedlemmer.

En av dem som står bak studien, Philipp Geiler - førsteamanuensis i finans ved handelshøyskolen Emlyon i Frankrike, har på hjemmesidene til University of Oxford forklart at de antok at aksjonærer som skal velge styremedlemmer bruker informasjon om kandidatens utdanning og erfaring og tidligere resultater. (All denne informasjonen var tilgjengelig i årsrapportene.)

Fra psykologien er det imidlertid gjort funn som viser at vi mennesker ofte gjør oss opp en mening om en person bare etter et raskt blikk på vedkommendens ansikt. Dette forsøkte forskerne å teste.

Gjelder kun menn

En undersøkelse Geiler og kollegaene har gjort, viser da også etter sigende at utseende har noe å si ved valg av styremedlemmer. Men at det gjelder kun for menn.

I studien sin gikk de igjennom 621 valg på styremedlemmer i britiske selskaper i perioden 1996-2007. De laget en utseende-rangering av kandidatene, basert på en rangering som ble gjort av anonyme personer.

Styrekandidatene ble rangert på en skala fra 1 til 5 ut fra faktorene skjønnhet, opplevd kompetanse, tillitsfullhet, om vedkommende blir godt likt og intelligens. Dette skjedde etter at de anonyme personene kun hadde sett bilder av kandidatene.

Til slutt matchet forskerne funnene med prosentandelen av aksjonærer som enten stemte blankt eller stemte mot kandidatene i de virkelige styrevalgene.

Ingen av faktorene hadde betydning for kvinnene

Geiler sier i pressemeldingen at funnene viser noe annet enn vi gjerne tror. Skjønnhet i seg selv har ingenting å si. Utseendet har imidlertid noe å si i den forstand at det påvirker vurderingen av styrekandidatens karaktertrekk. Noe som igjen påvirker stemmegivningen.

Paradokset er at for kvinnelige kandidater så ingen av disse faktorene ut til å ha noen betydning. De fikk i det store og det hele lite stemmer. Geiler kobler dette, at kvinner blir vurdert annerledes enn menn, til at den lave representasjonen av kvinner i styrene.

Philipp Geiler har sammen med Luc Renneboog (Tilburg University) og Yang Zhao (Newcastle University Business School), forfattet artikkelen «Beauty and appearance in corporate director elections» i Journal of Financial Markets, Institutions and Money.

Powered by Labrador CMS