Ledelse

Direktør Stein Olav Henrichsen har store og digitale fremtidsvisjoner for det nye Munchmuseet.

Munch skal få mer digitalt trøkk

Direktøren ved Munchmuseet, Stein Olav Henrichsen, bruker koronakrisen til å gi «mer trøkk» for å finne nye inntektsmuligheter. Snart flytter museet fra Tøyen til Bjørvika, og før Henrichsens åremål går ut om et par år, skal han gjøre Edvard Munch digital.

Publisert Sist oppdatert

I en rar tid der det ikke er sikkert hva som sprer seg raskest – sykdom eller frykt – ringer Munchmuseet-direktør Stein Olav Henrichsen via den rare tidens hyppigst brukte kommunikasjonsform: Videochat.

Henrichsen har det bra, sier han, i alle fall «etter forholdene». Mens flere av hovedstadens største kulturinstitusjoner har permittert brorparten av sine ansatte, har ikke Munchmuseet permittert én eneste en.

– Jeg tenker at du har to muligheter hvis du mister inntekter: På den ene siden kan du legge ned mest mulig og kutte mest mulig kostnader og tenke at nå setter vi alt i bero og gjør ingenting til dette går over av seg selv. Alternativet er jo å sette inn mer trøkk, enda flere ressurser og si at vi skal bruke anledningens muligheter til å skape andre inntekter og å øke kunnskap og kompetanse, sier Henrichsen. Det klirrer i porselenet til kaffekoppen han har rigget seg til foran skjermen med.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS