Ledelse

Du må respektere at forskjellige mennesker har ulike måter å kommunisere på. Det handler om å akseptere og belønne ansatte for den de er og tilpasse seg hver enkelt. Vær tålmodig og imøtekommende.

Ni måter å vise ansatte mer respekt

Over halvparten av arbeidstakere opplever å bli behandlet dårlig på jobb hver eneste uke. Dette fører igjen til distraherte og utslitte ansatte og fall i produktiviteten.

Publisert Sist oppdatert

Forskning publisert i Journal of Organizational Behavior i 2016 viser at 98 prosent av yrkesaktive har opplevd å bli behandlet dårlig på jobb. Halvparten av oss opplever dette hver eneste uke.

Det er estimert at denne type behandling koster 123.000 kroner (14.000 dollar) per ansatt årlig. Dette fordi slik oppførsel fører til distraherte og utslitte ansatte og fall i produktivitet og effektivitet.

Uten at ledere selv kan være klar over det, kan de sende signaler og oppføre seg på en måte som går på verdigheten og respekten løs for de ansattes del.

Dette gjør ledere ved å sende signal som «du er ikke verdt tiden min» og «du er ikke viktig for meg».

Motsatt kan det å viser mer respekt for sine ansatte ha positive ringvirkninger som endrer hele bedriftskulturen.

Nettstedet Inc har samlet ni tips om hvordan ledere kan vise mer respekt for sine ansatte.

1. Spør og lytt

Du anerkjenner den ansattes verdi når du virkelig lytter. Dersom du ser på mobilen mens den ansatte prater er dette direkte krenkende.

2. Vær tilgjengelig

Det er respektløst overfor ansatte å ikke være til stede som leder. Når du er til stede, anerkjenner du derimot at ansatte har behov for å dele tiden sin med deg.

3. Få nye perspektiver

Ansatte vil vite at deres mening betyr noe og føler seg respektert når lederen oppsøker dem for deres perspektiv på en sak.

4. Vær oppmerksom på andres sinnstilstand

Å være følsom for hva som skjer på arbeidsplassen og i de ansattes liv viser at du respekterer det faktum at de er mennesker først og fremst, ikke kun arbeidsroboter.

5. Folk kommuniserer ulikt

Du må respektere at forskjellige mennesker har ulike måter å kommunisere på. Det handler om å akseptere og belønne ansatte for den de er og tilpasse seg hver enkelt. Vær tålmodig og imøtekommende.

6. Møt opp i tide

Det er ingen tydeligere måte å vise at du ikke respekterer de ansattes tid enn å kaste bort tiden deres ved å dukke opp sent til avtaler. Er du en av dem som sliter med dette, spør medarbeiderne dine om hjelp.

7. Anerkjenn andres eksistens

Det er så enkelt som å si «hei» når du møter ansatte i gangen.

8. Respekter fortiden

Hvis du er ny som leder i en virksomhet må du for all den ikke starte i den nye jobben med å klage på hvordan ting ble gjort tidligere. Det er enormt respektløst overfor de ansatte som gjorde arbeidet tidligere.

9. Respekter sosiale komfortsoner

Vær morsom og spøkefull, men aldri på bekostning av noen av de ansatte.

Powered by Labrador CMS