Ledelse

– Vi må bruke vår intellektuelle kapasitet til å jobbe mer med hvordan vi skal skape verdi for kundene, mener Tor W. Andreassen, professor ved Norges Handelshøyskole.

– Norske ledere er lite flinke til å tenke nytt ut mot ­markedene

Det er særlig tre tankenøtter som må knekkes for at norske bedrifter skal bli mer innovative, mener NHH-professor Tor W. Andreassen.

Publisert Sist oppdatert
Wharton-professor og organisasjonspsykolog Adam Grant skriver i «Think again» om vår vegring mot å revurdere eksisterende kunnskap og meninger. Men hvordan står det til med norske ledere og selskapers evne til å tenke nytt og skifte mening?

Professor Tor W. Andreassen ved Norges Handelshøyskole har sammen med sine kollegaer hvert år siden 2016 utarbeidet Norsk innovasjonsindeks. Her vurderer kunder av 100 bedrifter hvor innovative de opplever at bedriftene er. Utvelgelsen av bedriftene skjer med utgangspunkt i tall fra SSB som viser husholdningers pengebruk, og inkluderer de tre-fire største selskapene i ulike bransjer som leverer mest til norske kunder.

I sum utgjør disse selskapene 70-80 prosent av omsetningen i sine bransjer, men kundene gir ingen av selskapene toppskår på innovasjon.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS