Ledelse

Rangering av ansatte ga dårligere resultater

Det viser en studie Iwan Barankay fra Wharton University of Pennsylvania har gjort av salgsresultatene til 1500 møbelselgere.

Publisert Sist oppdatert

Hva skjer når de ansattes prestasjoner rangeres, og de får vite hvordan de ligger an sammenlignet med kollegene? Slår det ut på bunnlinjen? Ifølge en studie gjort av Iwan Barankay, førsteamanuensis ved Wharton University of Pennsynvania, er svaret ja. Han finner at rangeringene av ansatte påvirker både bunnlinje og de individuelle salgstallene. Problemet er bare at effekten stort sett går i feil retning. Rangeringene slår negativt ut.

I et intervju hos Wharton Business Radio viser Barankay til at noe av ideen med å de la ansatte sammenligne egne resultater med kollegenes, er at ledere har tro på at sunn konkurranse er positivt for motivasjonen, skriver Knowledge@Wharton. Ansatte som ser at de ligger lavt på rangeringene kan bli motivert til å jobbe hardere. Tanken er videre at medarbeidere som gjør det godt også kan bli motivert; all den tid det kan gi en riktig god følelse å vite at man er bedre enn de andre.

Slo ut på salget

En studie Iwan Barankay og kollegene gjorde av salgsresultatene til 1500 møbelselgere over en treårsperiode, avdekket imidlertid at rangeringssystemene hadde en ganske annen effekt enn ledelsen hadde tenkt seg: Da forskerne tok bort rangeringssystemet i noen grupper, viste det seg at disse gruppene fikk bedre salgsresultater enn de gruppene som beholdt rangeringssystemet.

Hvorfor? Blant medarbeidere som hele tiden sjekket hvordan de lå an på rangeringene, var noen tilfreds, mens andre at de kanskje burde finne seg en annen jobb. Atter andre ga opp.

Da forskerne tok bort rangeringene, viste det seg at medarbeiderne i toppsjiktet, de som leverte bedre enn forventet, fortsatte å levere like gode resultater som før. Barankay forklarer det med at det å toppe rangeringene stort sett fungerte som en bekreftelse for denne ansattgruppen. Rangeringene fortalte disse medarbeiderne at de gjorde en veldig god jobb, men det visste de jo fra før.

Teamet viktigere

For medarbeidere som gjorde det dårligere enn forventet, var salgsresultatene dårligere da de hadde rangeringssystemet. The New Barankay forklarer i et intervju med The New York Times at de fleste mennesker går rundt i den tro at de leverer bedre resultater enn gjennomsnittet. Dermed kan en rangering, hvor mange vil ligge på gjennomsnittet eller lavere, bli en stor skuffelse.

Forskerne mener at en av grunnene til at salget steg da de tok bort rangeringene, var at selgerne ble mer opptatt av samarbeid og teamets resultater enn sin egen plassering på rangeringene.

Powered by Labrador CMS