Ledelse
Ila skoles lærerpersonale (1950)
Ukjent / Municipal Archives of Trondheim
Rektorer får ikke uttrykke kritikk mot skolen
Oslo (NTB): Selv om ytringsfrihet er noe elevene skal læres opp i, opplever et flertall av norske rektorer at det ikke er akseptabelt å uttrykke seg kritisk om norsk skole.
27 prosent av de spurte svarer at det ikke er aksept i det hele tatt for å uttrykke seg kritisk til kommunenes eller fylkeskommunenes utdanningspolitikk og prioriteringer, for eksempel til mediene.
I undersøkelsen som Respons har laget for Utdanningsforbundet, svarer 40 prosent at det i mindre eller liten grad er aksept for dette, skriver Aftenposten.
– Dette tegner et bilde av en svært alvorlig situasjon i norsk skole. Jeg er skremt over at bare 3 prosent av skolelederne mener det er stor grad av aksept for å uttrykke seg kritisk, sier nestleder Steffen Handal i Utdanningsforbundet til avisen.
– På skolen lærer elevene å bli deltakere i vårt demokrati. Lærere og rektorer skal være forbilder. Da er det urovekkende at de så klart gir uttrykk for at arbeidsgiverne begrenser dem i å delta i en offentlig debatt, sier Handal. (©NTB)
Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd
99,- 750,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd
2835,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd
1,- 205,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd
2400,-
KJØP
Nylige artikler
Norge, EU og Storbritannia enige om fiskeriavtale
EUs beslag av russiske midler: De Wever alene mot Kommisjonen – men vinner hjemme i Belgia
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen