Ledelse

Slik blir din bedrift mindre konsulentavhengig

Dårlige team kan bli bedre, og gode team kan forbedres ytterligere dersom ledere prioriterer samhandling mellom grupper sterkere, mener ledelseskonsulenter.

Publisert Sist oppdatert

–Vi tenker annerledes enn resten av konsulent-Norge, og gjennomfører ikke før prosessen er designet i samarbeid med bedriften, sier Jon Erik Børresen i konsulentfirmaet Alaric AS.

Bedriften jobber med teamutvikling og måling av effektivitet. I motsetning til mange av sine konkurrenter ønsker firmaet å utdanne bedrifter til å bli mindre avhengige av konsulentene. Det kan de bli ved å satse mer på teamutvikling, samt ved å bruke digitale oppfølgingsverktøy både individuelt og på gruppenivå, mener organisasjonspsykolog Jon Erik Børresen.

Sammen med daglig leder Egil Rasmussen utfordrer han ledere i norske bedrifter til å prioritere samhandling på teamnivå – på tvers av fagområder.

– Vår erfaring er at gruppene som presterer best er de som i stor grad orienterer seg mot andre team, sier Rasmussen til Ukeavisen Ledelse.

Jon Erik Børresen påpeker at mange dyktige ledere dessverre bygger umodne grupper. De kan få gode resultater på den måten, men får ikke utnyttet potensialet sitt fullt ut, hevder han.

– Uten vitenskapelig dokumenterte målingsmetoder kan du for eksempel få informasjon om at dynamikken i gruppen er god. Det er imidlertid farlig å slå seg til ro med det. Med skikkelig måleverktøyer kan du nemlig finne ut at dynamikken fungerer, men at effektiviteten er dårlig, eksemplifiserer han.

Måling

For at team skal kunne utvikles, må resultatene av utviklingen kunne måles. Børresen, som tidligere har ledet teamutviklingsprosesser i Vovo Cars i Sverige, anbefaler å måle gjennom et såkalt GDQ-spørreskjema (Group Development Questionnaire, red. anm.).

GDQ gir et bilde av gruppens effektivitet sammenlignet med et stort antall andre grupper. Det viser hvor gruppen setter sitt fokus, og hvilke spørsmål gruppen behøver å arbeide med for å utvikles videre. Resultatene handler om gruppen som helhet og vurderer ikke individer. Fokuset ligger på gruppens felles ansvar for sin utvikling, på medarbeiderskapet så vel som på lederskapet. Spørsmålformularet består av 60 spørsmål som til sammen fanger inn gruppens samlede opplevelse av styrker og behov.

Børresen anbefaler bedrifter å benytte seg av metoder som ikke spiser mye av bedriftenes tid. I stedet for å bruke tiden på å reise bort på tidkrevende seminarer eller lange møter, kan utdanning av nøkkelpersoner i bedriften i GDQ og gode oppfølgingsrutiner gjøre mye av jobben.

Organisasjonspsykolog Jon Erik Børresen (til venstre) og partner Egil Rasmussen i Alaric AS. (Foto: Bård Andersson).

Må følges opp

Ukeavisen Ledelse har tidligere skrevet om Egil Rasmussen, og hans samarbeid med det svenske teamutviklingsselskapet Skillnad AB. Den gangen drev Rasmussen et norsk datterselskap av Skillnad. Nå har han etablert selskapet Alaric sammen med Børresen, men samarbeider fortsatt med Skillnad om å ta opp kampen om hvordan vi måler effektivitet i teamutvikling i Norge. De digitale individ- og gruppebaserte oppfølgingsverktøyene Mebook og Teambook brukes fortsatt som oppfølgingsverktøy.

– De digitale oppfølgingsverktøyene gjør det enklere å følge opp det du har blitt enig om å bidra med overfor teamet ditt. Dette gjøres gjennom ved å følge en handlingsplan, som blir fulgt opp digitalt. Mottakerne får spørreskjemaer på e-post som må besvares. Uken etter får de en oversikt over hvordan de ligger an i forhold til avtalt aktivitet. Det er små oppgaver på gruppenivå som skal løses, forklarer han.

Det er her ressursene skal legges inn – ikke på fjellturer eller på tidkrevende seminarer, legger Børresen til.

– For å kunne fastholde det som besluttes av teamet, er det nødvendig å følge opp teamets beslutninger gjennom flere måneder. For å oppnå adferdsforandringer, kan du benytte det digitale støttesystemet. Da vil gruppen eller teamet få digital støtte i form av oppfølginger, mail fra veilederen, og oppgaver med utfordringer i forhold til teamets modenhet, for å oppmuntre og fokusere på forandring, forklarer Rasmussen.

Mebook,det individuelle oppfølgingsverktøyet, har fokus på lederskap. Verktøyet støtter muligheten til å gjennomføre egne 360 graders evalueringer, løpende oppfølginger og oppgaver å jobbe med mellom utdanning eller coaching. Teambook følger deg opp i forhold til din rolle i gruppen. Begge verktøyene kan tilpasses bedriftens virksomhet.

– Nordmenn er individorienterte

Ifølge Jon Erik Børresen, som har erfaring fra organisasjoner i både Norge og Sverige, er det norske markedet foreløpig mest individorientert, og er ikke så opptatt av å se på hva gruppen skal levere i forhold til sitt oppdrag som gruppe. Han har målt mer enn 300 grupper med sitt GDQ-spørreskjema, og forteller at stadig flere store bedrifter velger GDQ som måleverktøy.

– Det nærmer seg 40 sertifiserte konsulenter i Norge, i Sverige er det over 700. I Sverige er GDQ et grunnleggende krav i de fleste offentlige anbud, sier Børresen.

Nå ønsker konsulentene å utdanne flere i Norge, slik at flere får vitenskapelig dokumentasjon i bunnen for det som skal måles.

– I Norge er vi gode på medarbeiderundersøkelser, men kvaliteten er varierende og det kan være usikkert hva de egentlig får ut av målingene. Vi ønsker å bringe grupper sammen i bedriftene, slik at de kan lære av hverandre. Samhandling gjør gruppene mer effektive, sier Børresen.

Slik kan ledelsen få mer ut av teamene sine

Tidshorisont: Seks måneder:
GDQ (Group Development Questionnaire):
  • Måling av gruppers effektivitet må være fundamentert i vitenskapelig forskning
  • En grundig måling kan vise at dynamikken i gruppen er god, men at den er lite effektiv
  • Bedrifter bør utdanne så mange som mulig til å utføre GDQ-målinger
  • Du er ikke utlært selv om du er sertifisert. Erfaring gir deg bedre mulighet til å fange opp ting som hindrer effektiviteten i gruppen
  • Et fire dagers sertifiseringsprogram (to + to dager) anbefales, men dette avhenger av gruppens størrelse
Prosessdesign i samarbeid med konsulent:
  • Ved å prioritere dette gjør du deg mindre avhengig av konsulenthjelp i fremtiden, og tar et større ansvar for utvikling i egen bedrift
  • Frigi én person fra toppledergruppen, en «sponsor», en tillitsvalgt og/eller en ansatt
  • til å delta
  • En plangruppe på rundt seks persioner trener på hva det innebærer å gå igjennom en utviklingsprosess
  • Det er viktig at ledelsen forstår nytten av å involvere medarbeidere i ledelsesfunksjonen
  • Gruppen får et oppdrag, og skal finne en løsning sammen. Det innebærer å bygge en strategi for å løse problemet. Gruppen får input av konsulenter på involveringsmetodikk, og skal til slutt presentere sin løsning
Arbeidskonferanse: Work-Out:
  • I en bedrift med 250 ansatte kan så mange som 40 personer være involvert her. Prosessen bør gå over to dager, der ulike kreative prosesser skal lede til konkrete forslag
  • Toppledelsen setter i gang arbeidskonferansen, men deltar først på dag to, da den får presentert løsningen
  • Løsningen som er arbeidet frem skal lede til at ledelsen treffer en beslutning direkte, med alle som har vært involverte til stede
  • Dette er en transparent beslutningsprosess, der de involverte får en slags kvittering på arbeidet som plangruppen har gjennomført
  • Work-Out passer fint etter å ha jobbet med GDQ
  • Krever et forarbeid på mellom tre og fire måneder, gjerne i samarbeid med den interne HR-funksjonen
Oppfølging etter arbeidskonferansen:
  • Både gruppebaserte og individuelle digitale oppfølgingsverktøy bør benyttes, slik at du kan følge opp det som forventes av deg i forhold til gruppen og individuelt
  • Oppfølgingsprogrammene gir deg oppdateringer, oppfølgingsoppgaver og er enkle å forholde seg til
Alaric AS
Powered by Labrador CMS