Ledelse

Yahoos toppsjef Marissa Mayer får ros for at hun stadig gjentar deres strategiske mål i offentligheten.

Slik endrer hun Yahoo-kulturen

Marissa Mayer har i løpet av sitt første år som toppsjef forsøkt å endre bedriftskulturen i Yahoo.

Publisert Sist oppdatert

Da det ble kjent at Mayer ville ha slutt på bruk av hjemmekontor i Yahoo, ble det presseoppslag verden over.

Tar man en titt bak rabalderet og overskriftene, ser man imidlertid at Mayer har tatt flere grep for å endre kulturen i Yahoo, hevder Kathy Gersch, visepresident i konsulentselskapet Kotter International, i et innlegg hos Fortune. Ifølge Gersch har Mayer blant annet praktisert følgende «leveregler»:

  • Kommuniser visjonen så bredt og klart at du «overkommuniserer»
    Deltagelse fra medarbeidere krever at de forstår visjonen og strategien. Mange medarbeidere gjør ikke det, konstaterer Gersch, som berømmer Mayer for å til stadighet gjenta Yahoos strategiske mål i offentligheten.
  • Få folk til å forplikte seg på nytt
    I det kontroversielle brevet om kutt av hjemmekontor, etterlyste Mayer mer engasjement blant medarbeiderne. Hun ba om de ansattes bidrag til å endre Yahoo for fremtiden.
  • Gi tillatelse, be om deltagelse
    Ansatte med innovative ideer gir opp hvis de ikke får støtte og oppmuntring. Mayer har ifølge invitert de ansatte til å komme til hennes kontor med ideer for Yahoos fremtid.
  • Gi støtte på en måte som får innovasjon til å blomstre
    Mayer jobber for å opprette et internt fond som skal gi pengestøtte til videre arbeid med interne ideer for fremtiden. For å få inn ideer utenfra, er oppkjøp en av mulighetene.
  • Husk å feire fremgang
    Når Mayer intervjues i media er hun påpasselig med å snakke om mål selskapet har nådd i nyere tid. På denne måten bidrar hun til at selskapet “feirer” ulike former for fremgang, mener Gersch. Dette kan igjen kan gjøre at medarbeiderne blir mer stolte av å jobbe for Yahoo.
Powered by Labrador CMS