Ledelse

PR-råd: Gjennomfør analyser som måler både hva folk trodde eller gjorde før PR-kampanjen - og hva de tenker og tror etterpå.

Slik evaluerer du PR-tiltakene

Kommunikasjonsavdelingene må kunne dokumentere effekten av PR-kampanjer.«Hvis vi ikke måler om det vi gjør har et resultat, så kaster vi penger ut av vinduet»

Publisert Sist oppdatert

Kommunikasjonsdirektører må i økende grad forsvare sine budsjetter og sine investeringer i kommunikasjonstiltak for å dokumentere at tiltakene har medført økte inntekter eller reduserte utgifter for bedriften. Evaluering av tiltakene er derfor både viktig og nødvendig. Professor Peggy Simcic Brønn ved Institutt for kommunikasjon ved Handelshøyskolen BI anbefaler i «Lederens verktøykasse» på BIs hjemmesider en evalueringsmodell på tre nivåer som hun omtaler som «utfall», «uttak» og «resultater».

«Utfall» handler om de mest umiddelbare resultatene av kommunikasjons-tiltak og innebærer en måling av hvor godt bedriften presenterer seg for andre . Eksempelvis kan man måle hvor mye eller hvor ofte virksomheten er omtalt i media og på hvilken måte det skjer. Her er man også gjerne opptatt av å finne ut om omtalen var positiv eller negativ for bedriften og hvor stort nedslagsfeltet var; det være seg antall lesere, lyttere eller seere - avhengig av mediekategori.

Denne typen analyse omfatter også analyse av hva som blir skrevet om bedriften på sosiale medier eller i diskusjonsfora på nettet. Ved besøk på fagmesser og andre arrangementer er det vanlig å angi totalt oppmøte, antall samtaler som er gjennomført og hvor mye informasjonsmateriell som er delt ut.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnenter gir tilgang til alle artikler og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS