Ledelse

Slik gir du medarbeidere en advarsel

Det er viktig at du gir din medarbeider en sjanse til å rette opp feilene som gjøres.

Publisert Sist oppdatert

Nettsiden adekvat.no gir tips om hvordan du kan si i fra til ansatte om uakseptable handlinger på jobb. Forhåpentligvis vil slike tiltak virke preventivt. I alle fall har de ansatte krav på en advarsel, slik at oppførselen og handlingene kan korrigeres.

I boken «Arbeidsmiljøloven» av Atle Sønsteli Johansen og Einar Stueland fremheves det at advarsler bør gis skriftlig. Slik sikrer arbeidsgiver seg dokumentasjon for det som tas opp, og reduserer risikoen for misforståelser mellom arbeidsgiver og arbeidstaker.

Det er du som arbeidsgiver som har bevisbyrden for at oppsigelsen er saklig begrunnet. Derfor er dokumentasjonen og saksbehandlingen rundt oppsigelsen svært viktig, skriver forfatterne.

Siden advarsler ikke er lovregulert, finnes ingen krav til hvordan en advarsel skal se ut.

Likevel bør en advarsel inneholde:

  • konkret beskrivelse av det forhold det reageres på
  • beskrivelse av hva som forventes av arbeidstakeren
  • hvilke konsekvenser det kan få hvis arbeidstakeren ikke retter seg etter advarselen

Hvor mange advarsler må man gi?

Om det i en konkret sak skal gis én eller to advarsler, eller om det i det hele tatt skal gis advarsel, må vurderes fra sak til sak. Enkelte forhold er så grove at veien om advarsler ikke er nødvendig, for eksempel ordrenekt, underslag og tyveri.

I andre tilfeller vil én eller to advarsler før eventuell oppsigelse være naturlig. Ved helt bagatellmessige avvik fra pliktene etter arbeidsavtalen, vil selv ikke gjentatte skriftlige advarsler gi arbeidsgiver saklig grunn for oppsigelse.

Powered by Labrador CMS