Ledelse

Nøkkelen til å lykkes med de vanskelige samtalene er at lederen går inn i dem med en utforskende holdning. –  Tenk at du skal oppklare en misforståelse heller enn at du skal løse et problem, sier Ide Katrine Birkeland ved BI.

Slik lykkes du med den vanskelige samtalen - også på skjerm

Det er flere fallgruver ledere går i når de skal ta «den vanskelige samtalen» med en medarbeider, sier BI-forsker Ide Katrine Birkeland.

Publisert Sist oppdatert

Som leder kan du av og til bli nødt til å ta opp ubehagelige temaer med en medarbeider. Kanskje de ikke leverer det du forventer, de har gjort noe du mener er uakseptabelt eller de ligger i konflikt med andre ansatte.

Som om ikke det er vanskelig nok å håndtere i seg selv, må du nå kanskje ta praten på et videomøte. Hvordan kan ledere ta «den vanskelige samtalen» på en måte som gjør at det kommer noe godt ut av det?

Dette er et tema førsteamanuensis Ide Katrine Birkeland ved Handelshøyskolen BI har forsket på. Hun kurser og veileder skoleledere i hvordan de skal gjennomføre samtaler de selv opplever som krevende med sine ansatte, og har også studert hvordan slike samtaler foregår i praksis. Blant annet har hun analysert lydopptak av samtaler mellom ledere og medarbeidere.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnenter gir tilgang til alle artikler og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS