Ledelse

Slik tok fjernarbeidere de første stegene for å få venner på jobben

Publisert Sist oppdatert

LEST OM LEDELSE. Når vi kommuniserer gjennom teknologi istedenfor å møtes er det vanskeligere å bli kjent med folk. Hvem er denne kollegaen du har «snakket med» på e-post og chat nå og da? Dere kan ikke se hverandres kroppsspråk, dere møtes heller ikke til uformell prat ved kaffemaskinen. Kanskje møtes dere ikke en gang på felles møter.

Bob Schinoff (Boston College), Blake E. Ashforth og Kevin Corley (begge fra Arizona State University) viser i et innlegg på sidene til Harvard Business Review til en studie fra Jessica R. Methot med kolleger. De fant at medarbeidere som har venner på jobben leverer bedre resultater, de er mer engasjerte og de er mer fornøyde i jobbene sine. Men hvordan får folk som jobber utenfor kontoret – såkalte fjernarbeidere – venner på jobben?

Virtuell barriere

Schinoff, Ashforth og Corley fulgte en divisjon i et internasjonalt teknologiselskap i 18 måneder. De gjorde 114 intervjuer med 64 medarbeidere som var fjernarbeidere 50 til 100 prosent av tiden, og de observerte folk når de faktisk møttes.

De fant at fjernarbeidere ofte opplevde at den virtuelle kontakten var en barriere når det kom til å bli venner med kolleger. For å komme over hindret, måtte de etablere det disse akademikerne på engelsk har omtalt som cadence.

Vi har ikke noe godt norsk ord for det, men det akademikerne beskriver, er en type kjemi med en kollega som oppstår når man forstår hvem den andre er og har en formening om hvordan man vil fungere sammen.

Starter med jobb-vurderinger

En slik kjemi er ifølge Schinoff, Ashforth og Corley ekstra viktig når man jobber virtuelt, fordi den sier noe om hva vi kan forvente rundt når og hvordan kommunikasjon og samhandling vil foregå. Noe det er enklere å finne ut av når man jobber på samme sted.

Trioen fant at fjernarbeiderne i studien utviklet kjemi med kollegaer som etter hvert kunne utvikle seg til vennskap ved å starte med arbeidsrelaterte vurderinger:

  • Svarer kollegaen på henvendelser innen rimelig tid?

  • Har de relevant kunnskap som jeg kan spille på?

  • Liker jeg å jobbe og kommunisere med vedkommende?

Hvis svaret på et av disse spørsmålene var nei, observerte akademikerne at medarbeiderne bare samhandlet når de var nødt i jobbsammenheng. Hvis svaret var ja, tok folk gjerne noen flere steg for å bygge en tettere relasjon. For noen utviklet det seg til vennskapelig kjemi.

Ledere kan legge til rette

Hvordan skape god kjemi med fjernarbeidere? Schinoff, Ashforth og Corley skriver hos hbr.org at et første steg for å legge et godt grunnlag er å respondere på henvendelser fra fjernarbeidere innen rimelig tid. Neste steg kan være å dele noe som er litt mer personlig enn de vante beskjedene.

Er du leder, legg til rette for at medarbeidere kan bli kjent med hverandre, råder de. Både på måten kommunikasjonen legges opp på ved fellesmøter på telefon, og ved å sørge for at folk møtes ansikt til ansikt av og til.

Powered by Labrador CMS