Ledelse

– Snakk sist, bli en bedre leder

Ifølge en amerikansk konsulent kan bedre ledelse bli oppsummert i de to ordene «snakk sist».

Publisert Sist oppdatert

Ifølge Yale-professoren Marissa Kind har ansatte mindre sannsynlighet for å oppleve stress, utmattelse og demotivasjon dersom de føler at de blir hørt. En leder som lytter skaper positive og engasjerte ansatte med tillit til sjefen.

Det høres enkelt ut. Man trenger bare å lytte. Men det er mange måter å gjøre dette på. Den amerikanske konsulenten og forfatteren Simon Sinek oppsummerer det imidlertid i to enkle ord: «snakk sist».

Snakk sist

– Jeg ser det i styrerommet og i ledergrupper: lederen kommer inn, og sier «dette er problemet, og her er det vi bør gjøre med det, men jeg er åpen for innspill». Da er det allerede for sent, sier Sinek til magasinet Inc.

Han oppfordrer derimot lederen til å la alle andre komme med sine innspill først. For det første gjør dette at de ansatte føler seg hørt – de får komme med sine ideer i stedet for å bare legge til ideer til det som allerede er vedtatt.

For det andre kan du bruke alle disse ideene, samle dem sammen med dine egne planer, og ende opp med en bedre løsning enn tidligere.

Nyhetsbrev

Klikk her for å melde deg på et eller flere av Dagens Perspektivs nyhetsbrev.


Powered by Labrador CMS